Flyselskaber skruer stadig mere op for afgifter

USA’s 13 største flyselskaber bliver stadig mere hittepåsomme til at finde nye afgifter til passagererne. Nogle selskaber har det seneste år hævet disse afgifter op til 50 %, viser analyse fra avisen USA Today.

 

Seks af de 13 største flyselskaber tager nu betaling for passagerer, der vil boarde flyene før de øvrige. Dyrest er United, hvis dyreste afgift for dette er 39 dollars. Spirit Airlines kræver nu også betaling for kabinebagage.

 
I årets andet kvartal skovlede de 13 største flyselskaber ca. 11 milliarder kroner ind på ekstra afgifter – ”ancillary revenues.” Heraf kom 893 mio. dollars fra indtjekket bagage og 600 mio. dollars for ændringer af billetten, viser tal fra de amerikanske myndigheder, der blev offentliggjort sidste uge. Det er 16 % mere end samme periode sidste år.

 
De fleste af USA’s 13 største flyselskaber opkræver op mod 25 dollars for det første stykke indtjekkede bagage. Kun de to store lavprisselskaber, Southwest og JetBlue, opkræver ikke en sådan afgift.

 
Når det gælder ændringer i flybilletten er American Airlines grådigst – dyreste ændring i en økonomiklassebillet på nogle af Oneworld-medlemmets oversøiske ruter koster nu 300 dollars.
De dyreste billetændringer hos Continental, Delta, United og US Airways er 250 dollars.

 

Det koster også dyrt at booke sin billet via telefonen. US Airways opkræver op til 35 dollars for denne service.

 

Flyselskaberne kan også score kassen når passagerer ved booking vil betale for et særligt sæde. Dyrest er United, der nu kræver 159 dollars for denne mulighed – til gengæld er der så lidt mere plads til stængerne.

 

Nogle af de 13 store flyselskaber har fundet endnu en måde at få snablen ned i tegnebogen hos sine kunder – en kvittering til passageren efter de har fløjet.

 

American, Continental, Hawaiian og US Airways opkræver disse afgifter. Continental vil have 20 dollars for denne kvittering, hvis den ønskes mere end syv dage efter flyvningen. US Airways opkræver ca. samme beløb, hvis der er gået over 30 dagen siden flyvningen.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten