Flyselskaber vil snyde strandede kunder

Ingen af flyselskaberne, der er registrerede i EU, kan være i tvivl om, at de er pligtige til at afholde strandede passagerers udgifter til ekstra overnatninger og forplejning, for det fremgår klart af et EU-direktiv, men alligevel prøver flere at snyde sig udenom, skriver politiken.dk. For eksempel har Danmarks Rejsebureau Forening modtaget flere klager fra strandede flyrejsende over selskaber, som ikke lever op til forpligtelserne. DRFs adm. direktør Lars Thykier siger, at han har hørt om problemer med stort set alle flyselskaber og på tidspunktet for interview’et med politiken.dk behandlede klager over KLM og Air France, mens der var fundet løsninger med Lufthansa og fortsat var et udestående problem med Transavia.  Problemerne er delvist opstået fordi beskyttelsen af passagererne mod ekstra udgifter er baseret på et EU-direktiv, som i sagens natur blot omfatter flyselskaber, der er registreret i EU, mens selskaber udenfor EU normalt kun er pligtige til at ombooke strandede gæster. Men flyselskaberne har samarbejdspartnere både indenfor og udenfor EU og de booker gensidigt hinandens fly, så rejsende risikerer at stå med billetter, der er booket hos et EU-selskab, men registreret hos et selskab udenfor EU, og derfor ikke er pligtigt til at overholde EU-reglerne.

Skrevet af Flemming Juul