Flyselskaberne skal stadig betale

Danske Rejsejournalister havde i tirsdags samlet et imponerende panel til at fortælle om erfaringer med askeskyen. Desværre havde arrangementet på Hotel Plaza i København kun trukket 30 tilhørere.

 

I panelet var Peder Hornshøj, direktør for Bravo Tours og ny formand i charterrejsearrangørernes forening (RID), Bo Pedersen, kommunikationsdirektør i Naviair, Flemming Sonne, salgsdirektør for Thai Airways, direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, samt Spies-direktør Jan Vendelbo.

 

Jan Vendelbo fortalte om Spies’ problemer med at få ca. 15.000 nordiske gæster – heraf 3.000 danske – hjem fra såvel oversøiske destinationer samt Sydeuropa.

 

Halvdelen af Spies’ flyselskab, Thomas Cook Airlines’, 12 fly endte i lufthavne uden for aske-skyens varierende dækningsområde og kunne således flyve passagerer tættere på en åben lufthavn; fx fra Thailand til Athen, hvorfra de blev sendt i bus mod Danmark.

 

Der var også historien om, at Spies havde chartret busser fra Hannover til at køre til Barcelona, hvor de skulle modtage passagerer, der kunne flyves fra De kanariske Øer til Barcelona. Men under flyvningen blev lufthavnen i Gøteborg åbnet, så flyet fortsatte mod Gøteborg. Inden det var fremme, var lufthavnen lukket igen, så flyet måtte lande i Oslo. Så de ventede busser i Gøteborg blev sendt til Oslo, hvorfra de kørte passagererne til Danmark.

 

Samtidig måtte Thomas Cook Northern Europe, med bl.a. Spies i Norden, tilbagebetale pengene til 12.500 gæster, der ikke kunne komme på ferie pga. askeskyen. I alt måtte Spies i perioden aflyse 57 flyvninger med egne fly.

 

Fra Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør, Lars Thykier, lød det, at ”EU vil straffe EU-flyselskaber,” der svigtede deres omsorgsforpligtigelse i forbindelse med EU-regulativet om nægtet ombordstigning. Dem var desværre mange af – og Lars Thykier forudså snarlige retssager, så Pakkerejse-Ankenævnet har noget at forholde sig til.

 

Bo Pedersen, der var meget i medierne i aske-dagene, fortalte bl.a., at antallet af kliks på Naviairs hjemmeside steg fra små 200 en normal dag til 20.000 på de travleste under krisen. Han fortalte om stort pres for at få genoptaget flyvningerne, men konkluderede: ”Luftfartsindustrien fulgte gældende regler – og bevarede troværdigheden.”

 

Flemming Sonne oplyste, at Thai Airways’ salgskontor på Rådhuspladsen i København nærmest havde været under belejring fra strandede gæster, der ville have information og ombookes. Efter krisen sendte Thai Airways’ 13 store fly fra Thailand til Europa med strandede passagerer. Mange af ekstra-flyene fløj næsten tomme tilbage – en dyr fornøjelse for selskabet.

 

”Vi kunne have gjort det bedre med højere bemanding af vores call centre i Bangkok,” medgav Flemming Sonne, der dog glædede sig over, at Thai Airways under krisen fik et endnu tættere samarbejde med rejsebureauerne.

 

Peder Hornshøj konstaterede at charterbranchen nok var en af vinderne i krisen. ”Vi kom godt fra krisen, for mange havde set, hvordan charterbureauerne tog hånd om deres kunder.” Han fortalte bl.a., hvordan gæster var blevet fløjet fra Madeira og indkvarteret på et 5-stjernet hotel med fuld pension indtil de kunne komme hjem.

Han understregede vigtigheden af, at rejsebureauer har et kriseberedskab.

 

Jan Vendelbo sekunderede og sagde, at pakkerejsebureauerne generelt er blevet styrket af askesagen. Og Lars Thykier tilføjede, at salget af pakkerejser, der er omfattet af Rejsegarantifondens dækning, var steget siden Sterlings konkurs i 2008.

 

Skadeschef Jørgen Pedersen i Gouda Rejseforsikring, der var blandt tilhørerne, fortalte, at Gouda få dage efter krisens udbud havde meddelt eksisterende kunder, at Gouda ville dække deres udgifter til hotel og mad. Og at Gouda vil nu gøre en sådan dækning obligatorisk.

 

Billedet fra tirsdag aften viser siddende fra venstre:

Bo Pedersen, kommunikationsdirektør i Naviair, direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, og Flemming Sonne, salgsdirektør for Thai Airways. Ståede fra venstre Spies-direktør Jan Vendelbo, Danske Rejsejournalisters formand, Anne-Vibeke Isaksen, og Peder Hornshøj, direktør for Bravo Tours og ny formand i charterrejsearrangørernes forening, RID.

Skrevet af Henrik Baumgarten