Flytrafik på fritureolie ikke her og nu

norwegian_SAS”Vejen til en gennemgribende omlægning fra fossile brændstoffer til biobrændstoffer er lang og kræver først og fremmest politisk handling”, mener informationschef i SAS, Knut Morten Johansen.

”I SAS har vi vedtaget, at vi fra næste år skal have så meget biobrændstof i tankene som muligt, men udbuddet er meget begrænset, og myndighederne er nødt til at finde en måde at stimulere branchen på, hvis det skal blive et realistisk alternativ”, skriver avisen.dk.

Samme toner lyder fra Københavns Universitet, hvor professor Claus Felby forsker i biomasse og bioenergi: ”Vi har teknologien. Vi har styr på biologien og kan opfylde kravene om bæredygtighed. Nu mangler vi bare markedet”.

Ifølge professoren er biobrændstof for dyrt til at være attraktivt for flyselskaberne, men hvis der for alvor bliver satset på bioraffinaderier kan prisen komme ned på et niveau, hvor den kan konkurrere med olie.

”Problemet er, at det koster dyrt at starte op, og det er svært at se det tage fart, før der bliver stillet krav fra politisk side”, siger han.

Et politisk krav kunne være, at flyselskaber fremover skal flyve med en vis procentdel biobrændstof, hvilket kunne give investorer den nødvendige sikkerhed, mener professoren.

Teknologien gør, at biobrændstof kan laves af forskellige restprodukter som gammel madolie, affald fra skov- og landbrug og gas fra lossepladser.

SAS fløj tirsdag fra Trondheim til Oslo med 48% gammel madolie fra USA i tanken, mens Norwegian samtidig fløj til den norske hovedstad fra Bergen.