Flyvende start for ny SAS-præsident

Af Ejvind Olesen

STOCKHOLM: Det var en glad topchef i SAS, Rickard Gustafson, som i går i Stockholm kunne berette om den fremgang, som mange i så lang tid har set frem til. Når man går fra et underskud på 1,2 mia. kr. til et plus på 140 mio. kr. i årets første seks måneder, kan smilet nok lokkes frem. Oven i købet med udsigt til, at det kan blive lige så godt i andet halvår – især hvis finansmarkederne falder til ro.

”Af din beretning fremgår det, at der er 21,5 procent fremgang på indenrigstrafikken i Sverige og 7 procent i Norge, men en tilbagegang på 3,3 procent i Danmark. Er Danmark ved at falde af i svinget?”

”Nu er Danmark jo for os et meget lille indenrigsmarked, men til gengæld et vigtigt hub med København, og det skal det blive ved med at være. Trafikken fra København og ud i Europa er vokset pænt. Der er kommet flere direkte ruter fra Sverige og Norge, men i det overordnede billede er det fortsat København, ikke mindst de oversøiske ruter. Her er Shanghai også på vej. Det gode resultat i SAS i dag står de tre lande sammen om – på hver sin måde,”

”Er du garant for, at vi nu skal have overskud i SAS i fremtiden?”

”Nej, men det er min intention, som det også har været for mine forgængere, men takket være Core SAS, er vi nu nået frem til, at det bør være muligt. Jeg skal dog ikke skjule, at den senere tids globale uro på finansmarkederne gør mig en smule betænkelig. Vores businesstrafik skal helst ikke rammes.

Ellers tror vi på en vækst på ca. seks procent i år. Senere i år under høsten vil jeg komme med en strategisk planlægning om, hvad der skal følge efter Core SAS. Den står fortsat på stram økonomisk styring”
Her uddybede SAS- chefen ikke, hvad han mener med ”høsten”, men vi skal næppe længere væk end ind i næste måned.

Ved denne lejlighed kommer formentlig også en ny ledelsesstruktur, idet vicekoncernchef John Dueholm har bebudet sin afgang.

”Skal John Dueholms stilling have en efterfølger eller glide ind i en ændret struktur?”

”Det får du at vide, når den tid kommer.”

”Betyder vækst også, at der nu igen skal ansættes folk i SAS efter voldsomme nedskæringer i Core SAS?”

”Nu er vi jo rent faktisk begyndt at ansætte både piloter og kabinefolk samtidig med, at vi øger produktionen. Og der bliver intet løssluppen ansættelsesprogram. Vi ser meget nøje på, hvor mange, vi har brug for.
Forudsætningen for, at vi kan holde fremgangen og den positive udvikling, er en fortsat stram styring af økonomien. Kun ved at holde udgifterne nede er vi konkurrencedygtige. Og det vil i hvert fald blive fortsat så længe, jeg har jobbet, ” slutter Rickard Gustafson.

Allerede i går var den danske formand for Kabineforeningen ude med en bemærkning om, at der nu må være plads til nye lønforhandlinger. Det er mildt sagt ikke den vej, det blæser på trods af den gode onsdag.

SAS aktien – der har sat bundrekord i sommer – steg i hele Skandinavien med godt 20 procent.

 

Skrevet af redaktionen