Folketingsmedlem kigger på fikse ansættelsesforhold

Det er Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, der har stillet en række spørgsmål til flere danske ministre, bl.a. europaministeren, skatteministeren, transportministeren og beskæftigelsesministeren.

 

I spørgsmålene spørger folketingsmedlemmet bl.a.:

”Ministeren bedes gøre rede for, hvilke lande, regioner, øer mv., der findes i EU, og som kan betegnes som skattely, og hvor der gælder forhold, der gør det attraktivt for selskaber at bruge disse lande, områder mv. som base for såkaldte off-shore ansættelser.”

 

”Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt og i hvilket omfang danske piloter og kabinepersonale, der er ansat på såkaldte off-shore kontrakter gennem udenlandske vikarbureauer, betaler skat til den danske stat.

 

”Vil skatteministeren – i lighed med skattemyndighederne i Norge – tage initiativ til at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal kulegrave skatteforholdene for danske piloter og kabinepersonale, der er ansat på off-shore kontrakter gennem udenlandske vikarbureauer,” lyder endnu et spørgsmål fra Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested.

 

Jyllands-Posten skrev forleden, at lavprisselskaberne ofte ansætter piloter gennem udenlandske vikarbureauer med adresse i skattely. – Ryanair er værst, mens Norwegian siger, det er undtagelsen med vikarbureauer.

 

SAS opfordrer de danske myndigheder til at undersøge om piloter i konkurrerende flyselskaber betaler den skat, der er forpligtet til, skrev avisen.

 

”Vi ser en voldsom vækst i kreative bemandingsløsninger. I Norge er der begrundet mistanke om, at lavprisselskaber benytter bekvemmelighedsbaser. Der er tilsyneladende personale, som bor i Norge, men hverken betaler skat eller er socialt sikret. Vi opfordrer Skat og myndigheder i Danmark til at undersøge området,” siger SAS’ driftsdirektør, Flemming Jensen.

 

Han bakkes op af Michael Svane fra Dansk Industri. ”Vi ser flere alternative konstruktioner. Det er afgørende, at konkurrencen sker på fair vilkår, og jeg går ud fra, at myndighederne følger området,” siger han til Jyllands-Posten.

 

Ryanair benytter i stor stil personale, som er hyret via vikarbureau. De har ofte hjemme i lande og områder, der har status af skattely. Norwegian har også været kritiseret i den retning, men det afvises af kommunikationsdirektør Anne-Sisssel Skånvik. Hun siger til avisen, at selskabets model er aftalt med pilotforeningen i Norwegian.

Skrevet af Henrik Baumgarten