Forbedret togdrift med førerløse S-tog

Flere afgange, øget præcision, færre aflysninger og lavere omkostninger. Det åbner en overgang til automatiske og førerløse S-tog for ifølge en ny analyse fra Transportministeriet, der er sendt til Folketinget.

Fra 2030 skulle de danske S-tog kunne være førerløse i lighed med den københavnske Metro. Investering og overgang til et førerløst system lettes af, at det danske signalsystem for togtrafik nu udbydes og at der alligevel er behov for at købe nye S-tog. Projektet skulle kunne gennemføres i årene 2022–2030 viser analysen med strækningen Hellerup-Ny Ellebjerg (Ringbanen) som pilotprojekt.

Transportminister Ole Birk Olesen har sendt analysen videre til Folketinget og vil nu gå videre med en såkaldt tillægsanalyse, som kan vise hvordan ansvar og ejerskab kan organiseres for et førerløst S-togsanlæg. Han tror, at det også kan blive aktuelt for anden togtrafik i Danmark fremover.

”Jeg synes, at vi bør undersøge mulighederne for at gøre S-togene førerløse når vi skal købe nye tog til S-banen de kommende år. Investeringen skønnes at ligge mellem to og fire milliarder kroner.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.