Forbrugerne kan mindske ferieproblemer

TURISME: Mange danskere bruger fridage på miniferie. For nogle ender turen i flykaos – eller hotelværelser uden udsigt. Den offentlige hjemmeside – flyregler.dk – tilbyder hjælp.

Ofte kan forbrugerne undgå at ende i en klagesag ved at sætte sig ind i sine rettigheder, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Ifølge de nyeste tal fra Danmarks Statistik tog over hver femte dansker forrige år på miniferie.

”Mange danskere bruger forårets fridage på korte storbyferier i udlandet, så det vil være surt, hvis meget af tiden bliver brugt i lufthavnen eller på at ærgre sig over et dårligt hotelværelse. Vi anbefaler, at de uheldige til at begynde med går ind på den offentlige forbrugerportal forbrug.dk, hvor de kan se, hvad de skal gøre,” siger Susanne Aamann, souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

I 2016 behandlede Forbruger Europa, en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, 153 sager, hvor flyet var aflyst eller forsinket, eller hvor forbrugeren blev nægtet ombordstigning.

Forbruger Europa er et europæisk netværk, som vejleder forbrugerne om deres rettigheder og hjælper, når der opstår problem med sælger i et andet EU-land.

Der er mere info på hjemmesiden: flyregler.dk