Forbrugerrådet: kontroversiel Norwegian-dom underminerer forbrugerbeskyttelsen

Tyske Cirrus, spanske Spanair, ungarske Malev og danske Cimber Sterling er alle gået konkurs i 2012. Listen over flyselskaber, der alene i år er bukket under for en konkurs, er lang og flere andre selskaber er nødlidende, skriver Forbrugerrådet i sin reaktion på dommen om, at Norwegian ikke behøver at være registreret i Rejsegarantifonden.

 

Med Norwegians medhold i Østre Landsret i dag, 4. juli, om at man ikke er pligtig til at lade sig registrere i Rejsegarantifonden, frygter Forbrugerrådet, at en række andre flyselskaber, som i dag er registreret, vil vælge at afmelde sig.

 

Derfor er dommen i Østre Landsret efter Forbrugerrådets opfattelse både principiel og et skidt signal.

 

Sagen handler om, at lavprisselskabet Norwegian har anlagt mod Rejsegarantifonden for at slippe for at lade sig registrere i Rejsegarantifonden.

 

”Det en meget uheldig afgørelse, der går direkte imod det, der er formålet med loven: at søge at beskytte forbrugeren mod konkurser i flybranchen. Og med konkurser hos Cimber, Spanair og andre, er der dokumenterbart behov for denne sikring. Vi kan frygte, at denne dom vil få andre flyselskaber til at melde sig ud af Rejsegarantifonden,” siger jurist i Forbrugerrådet Mads Mølgaard Bräuner.

 

Norwegian blev politianmeldt af Rejsegarantifonden for ikke at lade sig registrere i Rejsegarantifonden og dermed stille garanti og tilbyde kunderne konkursdækning ved køb af en flybillet hos selskabet. Det skete, efter at både fonden og Erhvervsankenævnet havde fastslået, at Norwegian var registreringspligtig.

 

Med dagens kontroversielle dom er det derfor fremover endnu mere vigtigt som forbruger at være opmærksom på, om man er sikret imod konkurs, når man køber sin billet. Ellers kan man ikke få sine penge tilbage, hvis flyselskabet går konkurs. Flere af lavprisselskaberne, udover Norwegian også Ryanair og Easyjet, er blandt de flyselskaber, som ikke er medlemmer af Rejsegarantifonden, noterer Forbrugerrådet.

 

Forbrugerrådet mener derfor, at konkurssikring bør gøres obligatorisk for alle flyafgange fra Danmark. Og hvis det ikke kan opnås, bør flyselskaberne som minimum tilbyde konkurssikring på en klar og tydelig måde ved købet af en billet.

 

Skrevet af redaktionen