Forbrugerstyrelsen siger OK til ’dummebøde’

københavns lufthavn passagererTURISME: Det er dyrt ikke at tjekke flybilletten, siger Forbrugerklagenævnet, der netop har afgjort, at en dansk forbruger skal betale 1.712 kr. for assistance til boardingpas ved check-in i lufthavn.

Et ”rejseselskab,” Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen navngiver aldrig hvilke i sine pressemeddelelser – men det drejer sig formentlig om Ryanair, var i god ret til at opkræve et gebyr på 1.712 kr., fordi en dansk familie ikke hjemmefra havde tjekket ind online og printet boardingpas. Det har Forbrugerklagenævnet afgjort.

Nævnet vurderer, at ’rejseselskabet’ havde informeret forbrugeren om at printe boardingpas til lufthavnen, og at forbrugeren måtte bære konsekvenserne af de manglende boardingpas. Rejseselskabet har siden nedsat sit gebyr markant, hvilket også indikerer Ryanair.

”Sagen er et godt eksempel på, at det kan være dyrt ikke at have styr på vilkår for flybilletten,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels C. Beier, og tilføjer: ”Der er stor forskel på, hvad flyselskaber opkræver ekstra for. Hos nogle rækker servicen længere end hos andre, så tjek, hvad det skriver på sin hjemmeside.”

”Nogle flyselskaber kræver, at man både tjekker ind og printer boardingkort ud hjemmefra. Andre, at man kun tjekker ind. Og hos andre kan man tjekke ind i lufthavnen eller via mobil,” siger han.