Forsinkede togrejsende får ikke erstatning

togpassagererKun 54% af togpassagererne kender til muligheden for erstatning, når forsinkelsen overstiger en halv time, viser en undersøgelse fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, skriver Metroxpress.

Ifølge Metroxpress er kendskabet til rejsetidsgarantien, som blev indført i 2006 faldet fra 88% i 2007 til 54% i 2015.

”Med det lave kendskab og den ringe information, der gives om garantierne, vurderer vi, at passagererne kunne have fået flere millioner i erstatning, hvis de havde haft bedre kendskab til deres rettigheder”, siger Lars Pram fra Forbrugerråder Tænk, ifølge avisen.dk

Passagerpulsen vil klage til Jernbanenævnet for at få vurderet om togselskaberne lever op til EUs forordning, som kræver, at der informeres om rejsetidsgarantien ved billetkøb.

Hos DSB siger chef for forretningsudvikling Aske Wieth-Knudsen, at man ikke bevidst har villet skjule information om ordningen, men tager det faldende kendskab alvorligt og planlægger en plakatkampagne på alle stationer.