Fortsat kamp mod flyselskabers omkostninger

Willie Walsh.De europæiske flyselskaber skal fortsat skære i omkostningerne på deres kortdistanceflyvninger for at kunne konkurrere med lavprisselskaberne eller tabe kampen for at holde sig flyvende, siger topchefen for IAG Willie Walsh.

Traditionelle flyselskaber som IAG, Lufthansa og Air France-KLM skærer ned i personalet, nyforhandler overenskomster og dropper underskudsgivende ruter for at bringe omkostningerne på niveau med lavprisselskaber som Ryanair og easyJet.

De er også i gang med at udskifte ældre, mere tørstige fly med moderne mere brændstoføkonomiske og samtidig reducere selskabernes administrative afdelinger.

“Vi er fokuseret på at reducere vores omkostninger og gør kortdistanceflyvningerne mere effektive…. Og dem der ikke går med, risikerer at gå ned”, siger Willie Walsh i forbindelse med World Low Cost Airlines Congress i London tirsdag.

“Vi har Vueling og jeg tror, at alle flyselskaber bør gå efter at skaffe sig en lavpris-afdeling”.

Under de nuværende meget skrappe konkurrencebetingelser har selv lavprisselskaberne vanskeligheder. For eksempel advarede Ryanair for kort tid siden om, at man formentlig ikke når det forventede overskud på årsregnskabet, mens Norwegian siger, at omsætningen pr. passager faldt i august på grund af øget konkurrence.

IAG har brugt tæt på en milliard dollar på at reducere Iberis omkostninger og har samtidig etableret Iberia Express til at tage sig af kortdistanceflyvninger til/fra Madrid som feeder til Iberias langdistanceflyvninger.

“Omkostningerne hos Iberia Express, bortset fra brændstof, er 40% lavere end de var i Iberias kortdistance forretning,” siger Willie Walsh.

Tidligere i år skabte Air France-KLM et nyt fransk regionalt flyselskab ’Hop!’ som svar på konkurrencen fra lavprisselskaberne, mens Lufthansa flytter sine non-hub flyvninger til sit lavprisselskab Germanwings.

Willie Walsh sagde i øvrigt, at IAG ikke er indstillet på yderligere konsolidering med europæiske flyselskaber og ser med større interesse på muligheder udenfor Europa.