Med tyske OLT Express Germany’s konkurs i weekenden fortsætter en kedelig statistik fra sidste år om, at et europæisk flyselskab lukker hver måned i gennemsnit. Københavns Lufthavn tilbageholder på tredje uge fly fra en mulig konkurskandidat.
Mindst 12 europæiske flyselskaber krakkede i 2012. De mest kendte var Cimber Sterling og det svenske søsterselskab, Skyways, samt ikke mindst Spanair og ungarske Malev.
De øvrige europæiske konkurser sidste år talte Air Finland (Finland), Cirrus Airlines (Tyskland), Hello Airlines (Schweiz), Islas Airways (Spanien), Mint Airways (Spanien), OLT Regional (Tyskland), OLT Express Poland (Polen) og Strategic Airlines fra Luxembourg.
Ukrainske Aerosvit Airlines regnes som konkurstruet. Det har siden starten af januar været i en form for kontrolleret betalingsstandsning. 4. januar tilbageholdt Københavns Lufthavn et af Aerosvits B737’ere – og det står stadig i lufthavnen, oplyser lufthavnens pressechef, Søren Hedegaard Nielsen, til standby.dk
Aerosvit, der skylder Københavns Lufthavn et ”sekscifret” beløb, indstillede 9. januar ruten mellem København og Kiev.
Aerosvits ukrainske ejer, Igor Kolomoiskij, stod også bag hhv. Cimber Sterling og svenske Skyways, der i maj sidste år krakkede. Navnlig Cimber Sterlings krak gav milliontab i Københavns Lufthavn.
Fra starten af april i år forventer Ukraine International Airlines (UIA) at flyve ruten mellem Kiev og København med fem ugentlige afgange.