NYTÅRSGÆT: Hvad sker der i den danske hotelbranche i 2015? Koncernchef for Bella Centers moderselskab, det hastigt voksende BC Hospitality Group, har flere bud: Nyheder om flere hoteller i København samt øget udfordring til søgemaskinerne. Mange provinsbyer har for lidt at byde weekend-turister på, lyder det også.
Af Allan L. Agerholm
”2014 viste et hotelmarked i Storkøbenhavn med en stabil vækst på omkring seks procent i indtjening pr. tilgængeligt hotelværelse.
Med undtagelse af vores gode kolleger hos Arp-Hansen Hotel Group, som sidst i 2015 forventer at åbne deres andet hotel ved Tivoli Hotel & Congress Center, kommer der ikke nye hoteller i København i det kommende år.
Til gengæld vil 2015 byde på meldinger om nye hotelprojekter i København – markedet rumler… Men de mulige nye hoteller kan først være klar i 2016 eller 2017.
Om vi i BC Hospitality Group kommer med nyheder på området, må tiden vise – men vi er da sultne på at udbygge vores portefølje af foreløbig tre hoteller under internationale varemærker; Marriott og Crowne Plaza.
Mens hotellerne i København igen i år så vækst, også i indtjeningsgraden, var der ikke samme stigninger i de danske regioner. Flere regioner i provinsen har det svært. Det er en tendens, vi kender fra sammenlignelige lande – at storbyhotellerne vokser støt, mens det er sværere i provinserne.
Det er der flere forklaringer på. Én er, at infrastrukturen forbedres – det bliver stadig nemmere at køre i bil eller med f.eks. tog til den by, hvor eksempelvis mødet skal være, og komme hjem igen samme dag; uden at skulle købe hotelovernatning.
Hotellerne i hovedstæderne vokser også pga. øget storbyturisme. Det er stadig relativt billigt at købe flybillet hos de ”rigtige” full-service flyselskaber eller de såkaldte lavprisselskaber. Det ansporer flere til f.eks. at tage et city-break.
I fremtiden vil vi også se øget udrulning af højhastighedstog, der vil være med til at transportere gæster – forretnings- som ferierejsende – hurtigere mellem metropolerne.
Samtidig er det et problem for mange mellemstore provinsbyer, at de ikke har meget at byde f.eks. weekendturisten på.
Aarhus og Aalborg er danske undtagelser, men – med al respekt – hvad har f.eks. vores venner i Herning at byde på, hvis der ikke er et arrangement i Boxen eller messe i Messecenter Herning? Hvorfor så tage weekendtur til Holstebro, Sønderborg eller Herning osv., hvis der ikke sker noget? Man rejser typisk for at opleve noget – og oplevelserne ligger primært i storbyerne.
Derfor ser man også Messecenter Herning tage initiativ til at skabe et oplevelsescenter som skal ”lukke hullerne” om man så må sige. Det er både godt og helt rigtigt set.
Et emne, der optager hotellerne meget i disse år, er de såkaldte OTA’er; Online Travel Agency. Der er forskel på OTA’erne, herunder deres forretningsmetoder – men hotelbookingmaskiner er ikke til at komme uden om.
Vores brancheforening, Horesta, oplyste i år, at af de 44 mio. bookinger sidste år af overnatninger på danske hoteller, kom 22 pct. fra bookingmaskinerne.
Jeg vil vove den påstand, at OTA’erne har peaket, de har fundet deres maksimum leje. Mange OTA’er udfordres nu i stigende grad af store hotelkæder, som prøver at styre potentielle hotelgæster væk fra bookingmaskinerne.
Det gør de via hotelkædernes egne hjemmesider, hvor de godt nok typisk udbyder værelsespriser til samme pris som de sælger via OTA’erne. Men hotelkæderne kan gøre noget ekstra – hér på deres egne hjemmesider kan gæsterne optjene bonuspoint og bl.a. få tilbud om opgradering m.m.”