Franske firmaer bekymret for sikkerhed i Paris

fransk politiTURISME: Dele af Paris er ved at få ry for at være usikre for turister, hvilket bl.a. truer store franske modemærker som Chanel og Dior, der nu opfordrer myndighederne til at skride ind med stærkere forholdsregler.

Medieomtale af horder af bl.a. østeuropæiske lommetyve og overfald på turister påvirker den franske hovedstads ry, og kan holde storforbrugende turister væk fra Paris.

“Paris er ved at få ry som totalt usikker – det kan holde turisterne væk og dermed påvirke beskæftigelsen,” siger Elisabeth Ponsolle des Portes fra sammenslutningen Comite Colbert til medierne. Comite Colbert promoverer franske luksusvaremærker i og uden for Frankrig og har 75 medlemmer.

Den franske regering har lovet at forbedre sikkerheden for udenlandske turister, men Comite Colbert ønsker, at der bliver gjort mere – da man ellers frygter de navnlig højtforbrugende turister fra Asien, navnlig Kina, i stedet bruger deres penge i f.eks. Milano eller London, hvis de føler Paris er for usikker.

Den kinesiske ambassade i Paris har meldt om flere hændelser, hvor kinesiske statsborgere er blevet overfaldet i Paris – kinesiske turister er kendt for at have store kontante summer på sig, hvilket gør dem til oplagte mål for kriminelle.

Det var heller ikke så godt for Paris’ image da fans af fodboldklubben Paris Saint-Germain forleden gik amok, da de fejrede klubbens nationale mesterskab. Fans’ne gik bl.a. grassat omkring Eiffeltårnet og smed røgbomber, angreb barer og restauranter og overfaldt adskillige turister.

I sidste måned strejkede personalet på det berømte Louvre-museum, fordi de i stigende grad udsættes for ubehageligheder af aggressive lommetyve mm.