Også fynboerne tog sommeren turistkampagne, "Fyn skal det være,” til sig. Se bare denne bil. Foto: Destination Fyn.

Fyn meget tilfreds med ny turistkampagne

”Sommerkampagnen sprang alle forventninger.” Cirka 67 millioner gange blev indhold fra den fynske turismekampagne “Fyn skal det være” vist på forskellige platforme. Det gav 15 pct. flere turister.

“Fyn skal det være” kampagnen fik en ekstra investering på tre millioner kroner fra de fynske kommuner. I TV-reklamer, magasiner, på hjemmesider, outdoorplakater og sociale medier har Fyn siden slutningen af maj måned forsøgt at overbevise ”husvilde” danske turister om, hvor ferien skulle gå hen.

“Fyn skal det være”, lød den helt enkle besked og budskabet var, at Fyn både har strande, natur og kulturliv.

”Kampagnen er blevet afspillet, klikket, liked, delt og hashtagget, så snart “Fyn skal det være” tonede frem for danskerne. Kampagnen har præsteret betydeligt bedre, end både vi og vores samarbejdspartnere havde turdet spå om,” siger markedschef hos Destination Fyn, Mads Asbild, i en pressemeddelelse.

Han glæder sig blandt andet over, at godt en tredjedel af danskerne over 18 år kan huske at have set kampagnen og hver femte af dem har drøftet eller undersøgt feriemulighederne på Fyn efterfølgende.

15 procent flere turister
Mange fynske attraktioner har haft flere besøgende end normalt, og overnatningstallene for juli taler deres tydelige sprog. Her har Fyn samlet oplevet en stigning på 15 procent i forhold til sidste år. Dog var der en tilbagegang på 12 procent for Odense i lighed med andre danske storbyer.

Trafikken på de fynske visit-sider fortæller også en historie om, at danskerne har interesseret sig meget for det fynske område i år. Med mere end en million besøgende bare i juli er der samlet set tale om en 50 pct. stigning i forhold til sidste år, oplyser Destination Fyn.

Fyn er blevet det nye sort
Et af de steder, hvor man for alvor har oplevet kampagnens effekt er på Ærø, der har firdoblet antallet af cykelturister og hvor ikke mindre end 30.000 mennesker tog færgen til i juli mod 7.000 sidste år.

”Det er naturligvis en kombination af rigtig mange faktorer, der gør, at vi har haft en helt forrygende sommer på Ærø i år. Regeringens sommerpakke og gode samarbejder med turoperatører har skubbet godt til tingene, men der er ingen tvivl om, at vi har haft virkelig stor glæde af at indgå i den fælles fynske kampagne,” siger Chris Hammeken, turist- og erhvervschef på Ærø, og fortsætter:

”Vi er stødt på mange gæster, der henviste til andre steder på Fyn, de kom fra eller var på vej til. Så mit indtryk er, at Fyn er blevet det nye sort, og jeg er overbevist om, at Fyn og øerne efter “Fyn skal det være” er blevet et af de steder, danskerne har på deres bucket list.”

Relaterede artikler:

Her er de ti mest googlede danske rejsemål

Millionkampagne skal trække danske turister til Fyn

Oversøisk rejsebureau sælger vandreture i Danmark