Fynsk investering gav pengene 10 gange igen

publikumsbilledeEvents er for alvor med til at holde gang i hjulene på Fyn. En investering på knap seks millioner kroner har i 2013 resulteret i en omsætning på 63,6 millioner.

Ikke mindre end 33.774 gange har en gæst lagt hovedet på puden i forbindelse med de store sportevents, som blev afviklet på Fyn i 2013. Og det er noget, der kan mærkes hos hoteller og restauranter.

Udvikling Fyn har opgjort turismeomsætningen afledt af de 19 større sportevents, som organisationen har været involveret i i 2013. Og ikke mindre end 63,6 millioner kroner er genereret i direkte forlængelse af disse events. Det betyder, at events har været en betydelig vækstmotor i det forgangne år, og forventningen er, at det vil fortsætte i 2014.

”Det er lykkedes at tiltrække og fastholde vigtige events, og vi oplever ligesom tidligere år at sportevents i høj grad er med til at skabe vækst på Fyn. Vi er rigtig stolte af, at det i 2013 er lykkedes at skabe den hidtil bedste omsætning, og vi arbejder naturligvis på at gøre det endnu bedre her i 2014”, siger Erik Juhl Mogensen, eventchef i Udvikling Fyn.

Blandt de fynske hotelejere, som har haft glæde af alt fra hviderussiske 2-meter mænd til små kinesiske ketsjerjonglører, er der også tilfredshed at spore:

”Events har i 2013 udgjort ca. 6% af vores samlede privatomsætning”, siger Milling Hotels direktør Jan Milling. Han glæder sig over, at kædens tre hoteller i Odense City; Plaza, Windsor og Ansgar har fyldt garderoberne med ridestøvler, golfkøller og gymnastiksko i de perioder, hvor belægningen normalt ikke er særligt høj.