Gamle fly er lige så sikre

Et gammelt fly er ikke mere usikkert end et nyt fly. Sådan lyder det fra Statens Luftfartsvæsen i kølvandet på den tragiske dødsulykke i Madrid  i går. Det skriver Berlingske Tidende i dag.  
»Man kan ikke sige, at fordi et fly er gammelt, er det et dårligt eller farligt fly. Når flyet forlader fabrikken, følger der et vedligeholdelsesprogram med, som skal overholdes. Det betyder blandt andet, at producenten har beregnet levetiden på de enkelte dele, trukket adskillige procent fra og derefter sagt, at når flyet har fløjet så og så mange timer, så skal en bestemt del skiftes. Det sikrer, at man fornyer delene, før de går i stykker,« siger kommunikationschef Thorbjørn Ancker. 
Spanair har ifølge SAS’ hjemmeside 31 fly af typen MD 81, MD 82 og MD 83. Det var flyproducenten McDonnell Douglas, der i 1980 introducerede MD 80-serien. På verdensplan er op mod tusind MD 80-fly i de forskellige varianter i brug, især hos selskaber som American Airlines, Delta, Alitalia og SAS. 

Skrevet af Hanne Aaen Lassen