Gammel Sovjet-aftale bremser Norwegian

norwegianNorwegian må i modsætning til SAS ikke flyve over Rusland, hvilket er den korteste vej til Thailand. Det giver ifølge Norwegian en omvej på en time.

Det skyldes en gammel luftfartsaftale fra Sovjetunionens tid – helt konkret fra 1956 – som afskærer ikke-nationale flyselskaber fra at flyve mellem Danmark og Rusland – samt over Rusland. Det bunder i en regel om, at flyselskaber skal være mindst 50% statsejet, og at kun nationale selskaber må flyve mellem Danmark og Rusland, skriver Politiken.

Norwegian har en lang række langruter fra Danmark, men kun én til Asien, til Bangkok: ”Omvejen betyder længere rejsetid og større brændstofforbrug. Forskelsbehandlingen udfordrer den fri konkurrence”, mener Daniel Kirchhoff, informationschef i Norwegian.

Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank følger luftfartsområdet tæt. Han medgiver, at SAS er begunstiget af aftalen: ”Jeg kan godt forstå, andre kigger misundelige på den. Der er ingen tvivl om, at SAS kan flyve hurtigere og billigere. Det giver SAS og selskabets passagerer en fordel”.

Kasper Hyllested, pressechef i Københavns Lufthavn: ”Uanset hvor vi kigger hen gælder det, at jo flere overflyvningsaftaler, der bliver lavet, jo mere rentabelt og effektivt kan der flyves”. Og deri ligger stopklodsen. Russerne er nemlig ikke til sådan at ændre aftalen, skriver Politiken.

Thorkild Saxe, fuldmægtig i Trafik- og Byggestyrelsens Center for Transportmarkeder: ”Det er ikke alle lande, der er med i den liberale udvikling i flytrafikken. Rusland er nok det land, der er mest bagud. Der er ikke fri flyvning mellem Danmark og Rusland eller henover Rusland”.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.