Genstart af dansk turisme

turismekonference logo Dansk IndustriTURISME: 16. januar har Dansk Industri turismekonference for sine medlemmer. Dansk Industri noterer i sin indbydelse, at Danmark tiltrækker færre udenlandske besøgende end vores nabolande. Blandt paneldeltagerne er Wonderful Copenhagens adm. direktør, Lars Bernhard Jørgensen.

Fra årsskiftet træder Danmarks første lov om dansk turisme i kraft. Med loven bliver den offentlige turismeindsats organiseret på en ny måde. Der kommer bl.a. et nationalt turismeforum med ansvar for at udarbejde Danmarks første samlet nationale turismestrategi, hedder det i oplægget fra Dansk Industri, der tilføjer:

Danmark har gennem en længere årrække tabt markedsandele til vores nabolande i antal udenlandske overnatninger. Var Danmark fulgt med udviklingen i vores nabolande, skulle Danmark i forhold til de første ni måneder i 2008 have haft yderligere 1,9 mio. udenlandske overnatninger i 2014, hvilket ville have skabt beskæftigelse til cirka 1.400 personer.

Selv om turisterhvervet har oplevet pæne vækstrater i 2014, har Danmark indtil videre kun formået at bremse tabet af markedsandele.

Den nye organisering og den kommende nationale turismestrategi skal være med til at understøtte dansk turisme, så turisterhvervet igen kan vinde markedsandele og dermed skabe vækst og beskæftigelse.

”Internationalt vokser turismen 3-5 pct. om året, og alle prognoser peger på, at det vil fortsætte de næste 10-15 år. Dansk turisme har derfor muligheden for at blive et væksterhverv, hvis vi formår at gribe muligheden,” siger fagleder Sune K. Jensen fra Dansk Industri.

På den turismepolitiske konference 16. januar i København kommer dansk turisme til debat med fokus på visioner.

”Hvad skal Danmarks første nationale turismestrategi sætte fokus på? Hvordan sikres en stærk og effektiv koordination mellem VisitDenmark, de tre nye turismeudviklingsselskaber og det lokale niveau? Med EU’s højeste prisniveau, hvordan skabes et produkt med så høj en service og kvalitet, at turisterne er villige til at betale prisen? Sådan lyder tre af spørgsmålene som optakt til konferencen.

Emnerne for formiddags-konferencen er bl.a. ”Destination Danmark 2025,” her taler Tivolis adm. direktør, Lars Liebst, der også er formand for DI’s turismeudvalg.

Der kommer indlæg fra erhvervsminister Henrik Sass Larsen, mens næste punkt hedder ”Visioner for dansk turisme” med bl.a. Legolands adm. direktør, Christian Woller.

Emnet ”Stærkere organisering – bedre muligheder” debatteres af Wonderful Copenhagens adm. direktør, Lars Bernhard Jørgensen, VisitDenmarks bestyrelsesformand, Jens Wittrup Willumsen, samt formand for Dansk Kyst- og Naturturisme, Henrik Höhrman,