Øget frygt for SAS-konkurs

Det er det seneste halvårsregnskabs klare melding om fortsatte problemer trods indsprøjtningen i april af ny kapital på 4,4 milliarder danske kroner ved en aktieemission, som får Moody’s til at reducere kreditvurderingen fra B2 til B3, skriver business.dk.

 

Det betyer med andre ord, at Moody’s anser det for ’spekulativt’ at yde kredit til SAS og at selskabet har en høj ’kreditrisiko’. Hvis flyselskabet bliver tvunget til at nedjuster yderligere, vil SAS formentlig blive rykket ned i kategori Caa, som bruges om ’dårlige’ selskaber med ’meget høj kreditrisiko’.

 

Baggrunden for Moody’s nedjustering er, at SAS’ omsætning faldt 15% i andet kvartal, og at indtjeningen før engangsposter faldt til 38 mio. svenske kr. mod 499 mio. svenske kr. året før, på trods af faldende brændstofpriser.

 

Ifølge Moody’s har SAS belånt sin egenkapital mere end otte gange, og at pengestrømmen fra driften var negativ i flere kvartaler. Moody’s finder at SAS skal reducere sit likviditetsforbrug eller finde alternativ finansiering.

 

Moody’s kreditkarakterer går fra den solide Aaa til C, og alt under Baa3 regnes for stærkt spekulativt. SAS er nu seks trin under Baa3.

 

Det andet store kreditvurderingsbureau, Standard & Poor’s, giver SAS karakteren "B" med udsigt til nedjustering. "B" er fem trin lavere end den laveste karakter for selskaber med en god investeringskvalitet.

 

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.