Glad Smiley til nyt fødevareforlig

Kirsten Munch.

Kirsten Munch.

En forenkling af fødevarekontrollen, mere vejledning til virksomhederne og færre straffe for bagatelagtige forseelser er blandt de elementer i fødevareforliget, som restauranternes brancheorganisation, Horesta glæder sig over.

”Vi ønsker en fair fødevarekontrol, der er klar med vejledning og sund fornuft til de virksomheder, som viser vilje til at overholde reglerne. Det er en linje, som politikerne har lagt sig meget tæt op ad”, siger Horestas politiske chef, Kirsten Munch.

”Med forliget stiller politikerne krav til Fødevarestyrelsen om hvert år at evaluere sanktionspraksis. Det giver os håb om, at vi slipper for sanktioner, som alle ryster på hovedet ad. Alt for ofte udstedes sure Smileys for forseelser, der burde håndteres med vejledning. En negativ Smiley givet på et forkert grundlag kan have enorm betydning for en virksomhed”, fortsætter hun.

Horesta er også tilfreds med, at Fødevarekontrollen vil fortsætte med at udvikle kædekontrol, så restaurantkæder centralt kan få kontrolleret produkter og procedurer, som gælder for alle restauranter kæden. Fødevarekontrollen kan så begrænse indsatsen til individuelle forhold i den enkelte restaurant.

Det er ikke alt i fødevareforliget, som Horesta klapper ad. En whistleblowerordning, der skal gøre det muligt anonymt at angive fødevarevirksomheder til Fødevarestyrelsen, frygter Horesta kan misbruges af personer, som ønsker at skade en virksomhed.

”Vi er bekymrede for virksomhedernes retssikkerhed på dette område, og derfor bør oplysninger om anmeldelser ikke udleveres til offentligheden. Det er afgørende, at virksomhederne ikke kan ryge i offentlighedens gabestok på et falsk grundlag, og at der samtidig skabes en uberettiget frygt hos forbrugerne om fødevaresikkerheden”, siger Kirsten Munch.