God økonomi for danske badehoteller

Svinkløv Badehotel ved Jammerbugt, foto: VisitNordjylland.

Svinkløv Badehotel ved Jammerbugt, foto: VisitNordjylland.

En ny analyse fra Videncenter for Kystturisme og Horesta giver godt indblik i økonomien og potentialet for de danske badehoteller. For første gang er de analyseret som en homogen gruppe.

“Vi har bl.a. gennemført den nye analyse for at vurdere potentialet for nye investorer til et typisk dansk badehotel. Badehoteller har en højere værelsespris og omsætning end sammenlignelige hoteller,” siger konsulent Jan Bjarnason, Videncenter for Kystturisme.

“Badehotellerne tager i snit 630 kr. for en overnatning mod 518 kr. på sammenlignelige hoteller.”

Analysen er lavet i samarbejde med Horesta, som har en lang række data for hoteller og restauranter.

“Siden 1992 har vi udarbejdet branchenormtal for hotel- og restaurantvirksomheder, men dette er første gang, at der er sat specifikt fokus på økonomien blandt badehoteller,” siger cheføkonom Jonas Kjær i Horesta.

Badehotellerne er i analysen defineret som mindre og mellemstore hoteller, tæt på badestrand, og hvor omsætningen primært kan relateres til fritidsgæster. Badehoteller har i gennemsnit 35 værelser.

Badehotellerne har også en højere belægningsprocent med 38,2 pct. mod 37,1 pct. på sammenlignelige hoteller.

Badehotellerne er desuden meget afhængige af deres restaurantdrift. Således skabes 63,5 pct. af den samlede omsætning i restauranten, og dermed er restaurantdriften det vigtigste forretningsområde.