God service er ikke en selvfølge

140Tjener1SOMMERKLUMME: Det fastslår en dansk forbrugerøkonom i en kommentar om danskernes indstilling til drikkepenge. Da de 15 procent i 1969 blev obligatoriske, var argumentationen ellers, at i fremtiden er det ”all inclusive”. Et velkendt begreb i nutidens feriemønster.

Af Ejvind Olesen

Når turisterne bevæger sig rundt i det danske sommerland og vælger at spise på restaurant, er der i prisen indregnet 15 procent betjening. Samtidig tager staten 25 procent i moms. Inden man når til selve måltidet, er der altså opkrævet 40 procent.

Det ved amerikanske turister ikke, og når der så oven i købet er en tom linje til eventuelle ’tips’ på kreditkortformularen, betaler de ofte, som når de er hjemme. For tjenerne betyder det flinke gæster, og der falder ofte 20 procent ekstra af.

Man behøver imidlertid ikke at være i tvivl. Menukortet indikerer med stor præcision, at drikkepenge og moms er inkluderet i prisen.

Nu har Danmarks Radio via Epinion spurgt en række danskere om de giver drikkepenge, når de går ud. Hver fjerde eller femte mand giver ikke drikkepenge. Hos kvinderne er det kun 16 procent.

Det har fået forbrugerøkonom i Nordea, Ann Lehmann Erichsen, frem med denne kommentar: ”Kvinder er bedre til at påskønne bløde værdier som service, smilende tjenere og rene duge. De er bevidste om, at god service ikke er en selvfølge. Og derfor er værd at belønne.”

Undersøgelsen viser også, at danskerne har svært ved at belønne god service med ekstra betaling. En tredjedel giver sjældent eller aldrig drikkepenge, når de går ud.

Undskyldningen kunne jo være, at det er dyrt nok i forvejen. Og at tjenerlønninger er en sag mellem restauratør og tjenerne. Det er så samstemmende med til at bestemme, hvilken pris kunden skal betale.

Mener økonomen virkelig, at man ikke kan forvente smilende tjenere og rene duge, hvis man ikke betaler drikkepenge?

Vi har vel alle oplevet, hvordan amerikanske tjenere ser skeptiske ud, når der kommer en gæst fra Europa. Mere eller mindre direkte får de sagt ”drikkepenge er ikke inkluderet”. Det gælder for eksempel i nationalparkerne, at man slet ikke må føre drikkepenge på regningen. Til gengæld har jeg også i New York, Oyster Bar, oplevet, at tjeneren helt uden at spørge førte 25 procent på i ’tips’.

Lad os i hvert fald blive fri for at læse om undersøgelsen, som det sker på DRs hjemmeside ”at mænd er nærige med drikkepenge”.

Det vil vi gerne have os frabedt.