Gode gæsteoplevelser giver værdi på bundlinjen

mice meetingTURISME: Ny bog ”Fokus gør forskellen” fra danske Oplevelsernes Academy skal vise hoteller, restauranter og konferencesteder vej til, hvordan arbejdet kan optimeres med målbare resultater. Oplevelsernes Academy har snart seminar om kinesiske turister.

Bogen omsætter teori til praksis. Den er en manual, hvis emner er arbejdsprocesser, salg og service, kommunikation og trivsel, produktudvikling og innovation, økonomi, jura og miljø. Forfatterne Gry Asnæs og Annette Vangstrup omsætter omfangsrige emner til gode råd og værktøjer, læserne kan få nytte af.

”Det er den opgave, Oplevelsernes Academy er sat i verden for at løse. At inspirere til videreuddannelse ud fra den betragtning, at kompetenceudvikling er lig med forretningsudvikling,” siger projektleder Marie Bjørg Nordlund fra Oplevelsernes Academy.

Oplevelsernes Academy udvikler efteruddannelse til turisme. Projektet er bl.a. støttet af EU’s Socialfond. Et af de kommende kurser finder sted 5. december på Bella Sky Comwell ved Bella Center. Her er emnet kinesiske turister. Hvordan tager vi bedst mod Danmarks nye købestærke gæster; hvad er deres forventninger til service, information og oplevelser og hvordan kommunikerer vi med kineserne,” er nogle af spørgsmålene, kurset søger at afdække.

Kinesiske gæster skal føle sig velkomne og forlade hoteller og restauranter som gode ambassadører for deres danske oplevelse. Det forudsætter, at medarbejdere og ledere har godt kendskab til deres ønsker og behov til overnatning, bespisning, shopping og andre oplevelser. For at opnå gensidig respekt forudsætter det også, at kineserne får kendskab til de spilleregler, der gælder på hoteller i Danmark.

Inspirationsdagen er målrettet hoteller og restauranter og er en forlængelse af Huānying-initiativet. Der er dansk hjemmeside om bl.a. kinesiske turister: huanying.dk (”Huan Ying,” betyder velkommen på mandarin)