Grønne landinger sparede 22 tons CO2

I 2007 sparede SAS Norge 7,2 tond brændstof, og dermed 22,7 tons CO2 på grønne landinger. Nu vil flyselskabet også have grønne afgange.  ”Prosjektet ’FuelSmart’ rummer flere operative tiltag, som tilsammen gør, at vi bruger mindre brændstof og slipper mindre CO2 ud”, siger informationschef Thomas Midteide fra SAS Norge. Når det har været muligt i forhold til den øvrige trafik, har flyene holdt en jævn indflyvningsbane med minimalt brug av brændstof.  ”Piloterne bruger deres erfaring til at planlægge flyvningen optimalt, laste flyet optimalt og generelt set bruge mindre energi”, siger Thomas Midteide.  Chefen for SAS Norge, Ola Strand, vil gerne bruge den samme strategi ved afgange: ”I dag er strukturen, særligt ud af Gardermoen, opbygget på en måde, så flyene letter, måske flader ud et stykke og holder samme højde, hvorefter de så begynder at stige igen. Ved den slags manøvrer bruger vi langt mere brændstof, end hvis vi kunne stige jævnt til flyvehøjden på en gang”. ”Dette forløb styres af flyvelederne for at sikre, at landende og startende fly ikke skal komme i konflikt medhverandre. Hvis vi kan få jævne indflyvninger og starter, vil vi også forurene mindre”. 

Skrevet af