GSA-bureau udvider forretningsområdet

Patrick Menzies.

LUFTFART: Fremover vil danske Airline & Travel Management ud over at repræsentere flyselskaber tilbyde en bredere pallet. Det kan være markedsundersøgelser, rådgivning for flyselskaber, lufthavne, hoteller osv.

”I stedet for som hidtil kun at være General Sales Agent for flyselskaber, tilbyder vi nu også projekter for flyselskaber, f.eks. markedsundersøgelser for et flyselskab, der overvejer at åbne ny rute. Det kan også være service audits for flyselskaber, handlingselskaber i lufthavne og selve lufthavnene. Vi kan f.eks. undersøge, hvordan deres servicekoncept fungerer og komme med forslag til forbedringer.”

Det siger den adm. direktør for Airline & Travel Management, ATM, Patrick Menzies, til standby.dk om det netop søsatte nye udspil.

ATM repræsenterer i dag på nordisk plan Cathay Pacific fra Oneworld-alliancen og Star Alliance-medlemmet South African Airways, der begge har egne nordiske kontorer hos ATM. På ATM’s hovedkontor i København sidder også Air Canada, der indtil foråret var kunde hos ATM, men som nu har eget personale og organisation.

I spidsen for ATM’s nye udspil er manager business development Henrik Svendsen, tidligere salgschef for Air Canada og travel manager hos IKEA.

”Efter Air Canada sidste år opsagde kontrakten med os, forstærkede vi de igangværende overvejelser om at finde nye forretningsområder. Og Henrik skal i sit nye job hos os netop udvikle ny business for ATM,” siger Patrick Menzies og tilføjer: ”ATM har meget lang erfaring med at repræsentere flyselskaber med dedikeret kontor og personale. Men vi kan også lave en light version, hvor der f.eks. ikke er fuldt dedikeret kontor og personale.”

Andre projekter på vej

Henrik Svendsen siger: ”Vi kan også hjælpe flyselskaber, der ikke har brug for en GSA, men f.eks. vil have en markedsanalyse, der kan afklare, om der er basis for at åbne ny rute, eller som ønsker en tidsbegrænset salgskampagne uden at skulle dedikere eget personale og faste lønomkostninger.”

ATM tror at det nye forretningsområde med projekt-baserede opgaver vil være mere appetitligt, da det vil involvere kortere kontrakter. Og opgaverne behøver ikke være inden for luftfart, men kan omfatte alle virksomheder, der ønsker en fortrolig analyse med henblik på at styrke deres produkt og service niveau.

”Og dette er kun starten på vores nye initiativer. Vi kan kalde det en tretrinsraket. Over det næste halve år vil vi præsentere andre projekter, der intet har med luftfart at gøre. Det bliver noget helt anderledes,” siger Patrick Menzies.