Hårde udfordringer for Thai Airways

Engang var der tale om to flyselskaber, som sad godt og kontant på flytrafikken i Fjerne Østen i konstant duel om at være størst og bedst, nemlig Thai Airways og Singapore Airlines.

 

Nu er det anderledes og samtidig med, at Thai fik sin første Airbus 380 i Touluse fortalte operationel direktør, kaptajn Montree Jumrieng, om de udfordringer selskabet står overfor. Uden at nævne noget om nye joint ventures, som SAS efter sigende er parat til på ruterne til Skandinavien.

 

Thais andel af indenrigsflyvninger er på syv år faldet fra 83 procent til 38 procent.  I samme periode – og det er værre – er den regionale andel faldet fra 42 til 33 procent. Thai har haft en gennemsnitsvækst på tre procent mod lavprisselskabernes 46 procent.

 

I mellemtiden er et lav-til medium selskab, Thai Smile, sat i luften med start for et år siden uden nogen dominerende indflydelse.

 

Thai-chefen lagde heller ikke skjul på, at man nu for alvor kan mærke konkurrencen fra Mellemøstens selskaber, som med deres one-stop forbindelse og billigere priser tager markedsandele.

 

”Vi har ikke tabt modet, og vi er fortsat indstillet på at skabe mulighed for vækst, lokalt og internationalt,” sluttede han.

 

Thai fik for 60 år siden er dominerende indflydelse i Fjerne Østen ikke mindst takket være et mangeårigt samarbejde med SAS, som en overgang var medejer. Nu stopper SAS til foråret med at flyve til Bangkok. Måske tiden er inde til, at de gamle venner kunne finde sammen igen.

Skrevet af Ejvind Olesen