Har dansk turisme brug for en ”Kasi” Nielsen?

Af Ejvind Olesen

 

Tyskerne svigter. Vådt vejr dræner sommerlandet. VisitDenmark er ikke gode nok til at sælge Danmark som turistland. København er et stort gravearbejde. Det kolde vejr skræmmer selv krydstogtturisterne. Folk flygter fra campingpladserne. Oven i det hele kommer så, at Danmark er et af de dyreste lande i Europa med verdens højeste moms.

 

Hvilken elendighed. Den med ”Det er ikke et spørgsmål om det rigtige vejr, men den rigtige påklædning” kan man godt skrotte. Den gælder ikke mere.

 

En af de få, som ikke piver er Horestas formand Jens Zimmer Christensen. Han sagde i går: ”Det dårlige vejr vil formentlig skæppe bedre i byernes kasser, hvis folk søger til byen for at komme i ly, når regnen vælter ned. Så bruger de typisk flere penge på restauranterne.”

 

Måske har han ret. Måske er det ønsketænkning. Før eller senere må vi sande, at vi ikke kan bygge turismen op på det danske vejr. Der må andre boller på suppen. Vi kan heller ikke sættes vores lid til business uddannede konsulenter. Ikke flere teoretikere. Vi må have fat i praktiske folk, der er i stand til at tænke nyt.

 

I den forbindelse kan man da godt sende Kasi Nielsen en venlig tanke. Han fik folk til at gå til håndbold i hidtil ukendt tal. Han skabte også en event omkring hver eneste kamp, som var hidtil ukendt i Danmark – og for den sags skyld i hele Europa. Oven i købet til kampe, hvor resultatet i reglen var kendt på forhånd. At økonomien så brasede sammen er en anden sag. Det kan man få andre til at holde styr på. Tænk at samle 10.000 og helt op til 15.000 tilskuere til en håndboldkamp!

 

Der må på en eller anden måde gøres en indsats for at få turisterne til at vende tilbage. Ved at skabe noget, som gør, at man absolut gerne vil til Danmark.

 

Egentlig er det jo så let. Tænk bare på Den lille Havfrue – og skæv så også lidt til Herning.

Skrevet af Ejvind Olesen