Hård kritik af Københavns Lufthavn

CPH.JPG”Nu trækker Københavns Lufthavn igen afgiftskaninen op af hatten. Lufthavnen tvinger turister væk med nye afgifter – det kommer til at koste danske arbejdspladser,” siger Danmarks Rejsebureau Forenings direktør. Københavns Lufthavn afviser kritikken.

”Regeringen, vækstteamet og branchen er enige: Turisme har stort potentiale for at skabe vækst i Danmark. Men nu trækker Københavns Lufthavn igen afgiftskaninen op af hatten – det kommer til at koste Danmark arbejdspladser og omsætning,” mener Danmarks Rejsebureau Forening.

Fra april næste år bliver det igen dyrere at være passager i Københavns Lufthavn, hvis man skal køres fra lufthavnen i turistbus. Lufthavnen har trods protester fra turistbranchen valgt at indføre en afgift for busser, der henter passagerer i lufthavnen. Det er især store grupper af krydstogtrejsende, der i dag hentes i busser, lyder det fra DRF som tilføjer:

Københavns Lufthavn er i forvejen en af de dyreste lufthavne i Europa. Siden staten i 2000 afgav sin status som hovedaktionær, er det kun gået en vej; lufthavnen er blevet dyrere og dyrere.

Videre i pressemeddelelsen fra Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør, Lars Thykier, hedder det:

”De seneste år har Danmark tabt turister til sine nabolande, bl.a. på grund af det høje danske prisniveau. Derfor barsler regeringen med en vækstplan, der skal tiltrække flere turister til Danmark, og branchen er klar til at bakke op. På nær Københavns Lufthavn, der med nye afgifter bliver ved med at trække den forkerte vej.”

”Turistbranchen oplever allerede, at flere rejsende enten vælger Danmark helt fra som rejsemål eller i stedet vælger at lande i Malmø,” fordi Københavns Lufthavns afgifter er blandt de højeste i Europa. Det betyder, at branchen går glip af en vigtig indtjening i form af alt fra overnatninger, forplejning og transport for blot at nævne nogle få,” siger Lars Thykier og fortsætter:

”Derfor er det beklageligt, at lufthavnen nu igen udnytter sin monopolsituation og trækker afgiftskaninen op af hatten.”

Ud over at nogle krydstogtarrangører og passagerer vil blive tvunget til at vælge Københavns Lufthavn fra som følge af de høje priser, frygter Danmarks Rejsebureau Forening, at den nye ordning vil skabe kaos i lufthavnen.

”Lufthavnen har endnu ikke kunnet svare på, hvordan ordningen skal indføres, og hvordan man vil opkræve afgiften. Der mangler også basal infrastruktur som eksempelvis en parkeringsplads, som busserne kan holde på, inden de må køre ind i lufthavnen.

Pengene kan de godt finde ud at indkræve fra april, men resten vil de først løse engang i 2016. Det er ikke godt nok,” siger Lars Thykier.

I en kommentar til udtalelserne fra Lars Thykier, siger Københavns Lufthavns pressechef, Søren Hedegaard Nielsen, at det er et forfejlet angreb på lufthavnen. Han siger til takeoff.dk:

”Lars Thykier må være kørt forkert i taljunglen, når han udtaler sig om Københavns Lufthavns priser – for faktum er, at vores takster ligger i den billigste tredjedel i Europa.

En af grundene til vores attraktive priser er, at alle brugerne af lufthavnen er med til at betale for infrastrukturen. Alternativt ville der kun være flyselskaberne til at betale, og det ville ødelægge vores internationale konkurrenceevne. Hidtil har busselskaberne altså nydt godt af, at andre har betalt regningen for dem – det er det, vi ændrer på nu.”