Heftig debat om klogskab ved fagforenings annoncekampagne mod SAS

Om Cabin Attendants Union – fagforeningen for de kabineansatte i SAS Danmark – har handlet klogt ved at indrykke annoncer i landsdækkende aviser forud for overenskomstforhandlingerne, må den enkelte vurdere. Men i hvert fald har annoncen skabt stort debat blandt SAS-ansatte, ansatte i rejsebranchen og SAS’ kunder.

 

Takeoff.dk skrev i går, torsdag, om annoncekampagnen, hvor bl.a. SAS’ logo var ændret til et SOS, se fotoet. Takeoff.dks redaktion godkender kommentarer fra læserne, hvis de ikke indeholder primitive eller forhånende kommentarer. Her fredag morgen var der 26 kommentarer til CAU’s kampagne.

 

På den åbne Facebook-side – http://www.facebook.com/#!/sasstewardesserne – var der fredag morgen over 239 ”synes godt om” tilkendegivelser til fordel for kampagnen. Men også 83 kommentarer, og de var ikke alle positive.

Efter takeoff.dk havde omtalt siden valgte CAU dog at lukke den.

Her kunne man bl.a. læse dette indlæg fra en Mogens Ydemann:

”Jeg forstår ikke reklamen. Som SAS-kunde og læser af Børsen må den være henvendt til mig, men jeg forstår den ikke. Jeg er selv faglig aktiv og stor fortaler for gode løn- og arbejdsvilkår. Jeg ønsker det bedste for alle mine medmennesker, men alligevel var min første tanke forargelse, da jeg læste CAU’s annonce. Hvordan kan man tillade sig at hænge sin arbejdsgiver og forhandlingspartner ud i en reklame? Tilmed en reklame som via Børsen uddeles gratis til de fleste af jeres kunder.” Han fortsatte:

 

”Budskabet må – når disse dyre midler tages i brug, være enormt vigtigt og klart. Men ved gennemlæsning flere gange, forstår jeg det stadig ikke. Måske generel utilfredshed eller mere i løn, men intet klart budskab eller ønske om forandring, man kunne ønske at støtte.”

 

Og en anden kommentar lød: ”At voldtage SAS’ logo på den måde! Håber ikke SAS accepterer det,” mens en tredje skrev: ”De SAS-ansatte bag denne annonce står til bortvisning for illoyalitet og misbrug af trademarks + uniformer, håber nogen i SAS-ledelsen har nosser nok til at tage konsekvensen af sådanne handlinger.”

Skrevet af Henrik Baumgarten