Grækenland bliver igen i år største destination for Apollo, fulgt af Spanien, Kroatien, Cypern og Tyrkiet lige som Albanien, Portugal, Dubai og Thailand også er på menukortet i år. Arkivpressefoto fra Apollo Rejser.

Her er bud på danskernes nye rejsetrends

To år med pandemi og restriktioner har ændret danskernes rejsevaner. Pakkerejser, tryghed, lokalt-ejede hoteller og træning er nogle af dette rejseårs tendenser, vurderer Apollo Rejser.

Apollo Rejser, Danmarks næststørste charterrejsearrangør efter Spies, ser tegn på, at 2022 bliver et godt rejseår. Rejsearrangøren fremhæver i en pressemeddelelse fem af årets rejsetrends blandt danskerne.

De seneste to somre måtte mange danskere holde ferie hjemme på grund af coronakrisen. Men nu, hvor eksperterne forsigtigt begynder at spå om begyndelsen på enden af pandemien, øges optimismen og trangen til en udenlandsrejse, lyder det fra Apollo.

Glenn Bisgaard, salgsdirektør hos Apollo i Danmark, siger i pressemeddelelsen: “Salget af rejser har langsomt, men sikkert, taget fart siden jul. Alene den seneste uge har vi haft en salgsstigning på 25 procent sammenlignet med ugen før.

Mange vælger i højere grad pakkerejser, fordi det giver en øget tryghed. Og det er da også umiddelbart en af grundene til, at vi mærker en rekordstigning i antallet af helt nye kunder,” siger Glenn Bisgaard.

60 procent har aldrig før rejst med Apollo
60 procent af de rejsende, der køber en pakkerejse gennem Apollo lige nu, har aldrig før rejst med rejsearrangøren, oplyser Apollo, der forventer, at 2022 bliver pakkerejsens år.

“Corona har gjort, at de rejsende i meget højere grad ønsker personlig service. Majoriteten af dem, der kontakter os med praktiske spørgsmål lige nu, har spørgsmål om indrejserestriktioner, indrejseskemaer, vaccinekrav og alt det andet nye, som vi lige nu skal forholde os til. Samtidigt ligger der nok en stor tryghed i, at vi har egne rejseledere på de enkelte destinationer, som man kan gå til,” siger Glenn Bisgaard.

Vælger lokaltejet hotel fremfor internationale kædehoteller
”Hvis der er noget, der er sat fokus på gennem pandemien, er det vigtigheden af at løfte i flok, fællesskabet og bæredygtighed,” skriver Apollo i pressemeddelelsen og fortsætter: ”I år tager vi alt dette med på ferien, blandt andet ved at vælge et lokaltejet og autentisk hotel fremfor et af de store internationale kædehoteller.”

Glenn Bisgaard uddyber: “For et land som Grækenland, hvor turistindustrien udgør 20 procent af landets økonomi, har de seneste to år med rejserestriktioner været utroligt vanskelige. Derfor bliver vi glade, når vores rejsende fortæller, at de ser frem til at støtte den lokale økonomi på destinationerne, når de nu igen kan rejse.”

Hos Apollo er Apollo Sports nu et af de mest populære hotelkoncepter. Salget af aktive ferier og træningsrejser er steget 20 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

En tendens som vil nå nye højder i år, forudser Apollos salgsdirektør i Danmark: “På vores Playitas-hoteller deltog gæsterne sidste sommer på over 25.000 hold med sportsaktiviteter. Padel stod for 32 procent af de aktiviteter, efterfulgt af crossfit og yoga.”

En anden trend, som ses i salgstallene hos Apollo er, hvordan danskerne indkvarterer sig på ferien. Men ikke nødvendigvis i det antal kroner og ører, man spenderer, eller i antal hotelstjerner. Apollo ser ikke en øgning i bookingerne på de eksklusive, luksuriøse resorts.

Grækenland er største rejsemål
Forleden sagde Glenn Bisgaard til STANDBY.DK, om dette års sommersæson: ”Med forbehold for, hvad der måtte ske, regner jeg med, at vi rammer et salg på 150-160.000 rejser i Danmark for hele 2022, heraf to tredjedel i sommerhalvåret.”

Grækenland bliver igen i år største destination for Apollo, fulgt af Spanien, herefter kommer Kroatien, Cypern og Tyrkiet lige som Albanien, Portugal, Dubai og Thailand også er på menukortet i år.

Apollo vil navnlig sælge årets rejser fra Danmark med afgang fra Københavns Lufthavn, resten af udbuddet letter fra lufthavnene i Billund og Aalborg. Apollo flyver igen i år med navnlig Novair (tidligere Apollo-koncernens flyselskab, men siden sidste år en del af Jet Nordic Group, red.) og SAS.

Apollo Rejser i Danmark er en del af DER Touristik Nordic, der siden 2015 har været ejet af den tyske REWE-koncern.

Relaterede artikler:

Boom i rejsesalg og genåbning til stadig flere lande

Charterarrangører genvinder noget af det tabte

Rejsebureauer risikerer ”sindssygt store bøder”