Her kunne vores erhvervsminister lære noget om turisme

Af Jørn Henrik Jørgensen

Rejsejournalist

 

De samlede turismeindtægter i Tyskland nåede 2011 op i en rekordhøjde på 278,3 milliarder Euro målt i varesalg og tjenstydelser, primært hotel m.v. Fire femtedel af omsætningen hidrører fra private rejsende i Tyskland, kun 1/5 (tallet undrer mig) genereres af forretningsrejser.

 

Af denne bruttoomsætning genereres ca. 100 mia euro i skattebetaling, svarende til 4,4 procent af Tysklands BNP. Hvis der korrigeres for afledte virkninger af turismeomsætningen (ansattes forbrug og skattebetaling) stiger turismeandelen af BNP til 9,1 procent. Det sammenholder man med eksempelvis med bilindustriens andel af BNP, som er 2,1 pct, og den samlede byggebranche, som udgør 4,3 procent.

 

Statssekretæren for ministeren for erhverv og teknologi, Ernst Burgbacher, fastslår i den forbindelse, at turismen udgør den helt nødvendige vækstfaktor i det maskinrum, der skal bringe landet Tyskland igennem og ud af finanskrisen.

 

Jeg spørger bare: Hører man nogensinde et kvæk om turisme fra vores hjemlige erhvervsminister eller for den sags skyld fra VisitDenmark.

 

Den tyske turismes vækstmotor består bl.a. i, at der fra år til år tilføres ekstra statslige midler til udvikling både på den indenlandske, men især på det udenlandske marked. Det sker dels gennem en helt bevidst tematisering af turismen fra år til år (2012 er temaet eksempelvis vin og natur, 2013 er det ungdomskultur). På det udenlandske marked har man naturligvis gennem flere år været synlige på fjernøstens vækstmarkeder, Kina og Indien/Pakistan. I år er der sat turbo på Balkan-landene med etablering af kontor med tilhørende markedsføring fra Beograd. Balkan regnes i Tyskland for et stort kommende vækstområde i Europa.

 

Formanden for DZT, Petra Hedorfer, fastslår i årsberetningen, at selv om årene 2010 og 2011 har været præget af nogen usikkerhed omkring turismeudviklingen, så blev en milepæl på 60 millioner udenlandske overnatninger nået allerede i 2010, og i 2011 nåede man op på rekordtallet 330,3 mio. indenlandske turistovernatninger og 63,7 mio udenlandske turistovernatninger. Til de sidste bidrager de såkaldte BRIC-stater med to-cifrede vækstrater.

 

Jeg tænker bare: Hvor ville det være rart, hvis eksempelvis vore trykmedier ville tage turismeerhvervet alvorligt og begynde at beskæftige sig med det på linje med andre erhvervsforhold. I modsætning til industrien, så kan du ikke flytte arbejdspladserne i turisme til udlandet.

Skrevet af Jørn Henrik Jørgensen