TURISME: På 25 år er antallet af passagerer på Tysklands højhastighedstog steget fra 10 til 80 mio. om året. Til december åbner endnu to strækninger mellem tyske storbyer.
De tyske jernbaner, Deutsche Bahn, DB, håber på fordobling af sit passagertal mellem Bayerns hovedstad, München, og den tyske forbundshovedstad, Berlin, når hele højhastigheds-strækningen mellem de to byer tages i brug til december.
I dag har DB ca. 20 pct. af de rejsende – tallet forventes at stige til 40 pct. når ICE-højhastighedstogene begynder at køre mellem München og Berlin og nedsætter rejsetiden fra de nuværende seks til fire timer. Resten af markedet dækkes bl.a. af indenrigsfly, busser og privatbiler.
Det tager næsten en time at komme fra centrum af München til lufthavnen, hvor man skal være en time før afgang, flyveturen tager også en time og så er der transporten fra lufthavnen i Berlin i hovedstaden. Dermed kan ICE-togene, der kører fra centrum til centrum med ca. 300 km i timen, tidsmæssigt konkurrere med fly.
DB præsenterer også til december fjerde generation af sine højhastighedstog, ICE 4, kaldet ’Sprinter’. I sidste uge skete første prøvekørsel mellem München og Berlin.
Når ruten er i brug fra december bliver der til at begynde med tre ICE-tog om dagen i hver retning – med bl.a. Wi-Fi ombord. Der bliver kun stop i Nürnberg nord for München og i Erfurt mellem Frankfurt og Dresden. Der kommer også andre ICE-afgange på strækningen, men de stopper flere steder, så denne rejse bliver ca. 4,5 timer mellem München og Berlin.
Også ICE-tog fra Frankfurt til Berlin
Arbejdet med at gøre klar til ICE-togene mellem München og Berlin startede for over 20 år siden, bl.a. er der i projektet til over 75 milliarder kr. bygget 22 tunneler og 29 broer til højhastighedstoget.
Også fra december kommer der højhastighedstog mellem Frankfurt og Berlin med afgange op til hver halve time.