Horesta afviser hård kritik

2019/08/defaultmain.jpgRESTAURATIONER: Restaurationsbranchen er ”præget af lyssky metoder. Der findes mange lovlydige virksomheder, men generelt minder branchen om Det Vilde Vesten,” siger arbejdsmarkedsforsker. Horesta svarer, at der er brodne kar i alle brancher – og efterlyser dokumentation. Den har SKAT.

Udtalelserne kommer fra arbejdsmarkedsforsker og professor Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet. Han siger til TV2 om restaurationsbranchen:

”Hver gang myndighederne foretager razziaer, kommer der masser ud af det. Derfor mener jeg, at man bør undersøge forholdene langt oftere, og man bør rejse langt flere sager. Som tingene er nu, er det alt, alt for nemt for snydepelse.”

Henning Jørgensen peger på den manglende faglige organisering som et problem:

”En stor gruppe medarbejdere er ikke i en faglig organisation, og af dem, der er, er mange i gule såkaldte fagforeninger. Det betyder, at mange bliver ansat på horrible kontrakter af kort varighed med prøveperioder uden løn, at folk selv skal betale af lønnen, hvis de taber en flaske gin etc.

Disse forhold inviterer til lyssky forretninger, hvor de samme tvivlsomme personer eller personkredse kan blive ved med at åbne og lukke,” siger professoren.

Hotel- og restaurationsbranchens arbejdsgiverforening, Horesta, kan ikke helt genkende det billede. Horestas formand, hoteldirektør Jens Zimmer Christensen, mener ikke, at restaurationsbranchen har større problemer end eksempelvis detailbranchen eller byggebranchen.

”Selvfølgelig er der brodne kar, men det er der i mange andre brancher. Det er sådan, at der er tilgang til både penge og varer i vores branche, og så vil der i sagens natur være uregelmæssigheder som svindel og tyveri.

Men man kan ikke generalisere, at ansatte eller arbejdsgivere i vores branche laver mere svindel end andre steder,” siger Jens Zimmer Christensen, der fortsætter:

”Jeg kender ikke til videnskabelige undersøgelser, der understøtter disse påstande, men hvis den pågældende ekspert har sådanne, vil jeg da meget gerne se dem.”

En af disse undersøgelser, som Jens Zimmer Christensen efterlyser, kom i maj i år, da SKAT i pressemeddelelse konstaterede:

”Flertallet af restauranter har orden i sagerne, men branchen har fortsat brug for opmærksomhed.”

Pressemeddelelsen fortsatte: ”SKAT kontrollerede som led i landsdækkende indsats 219 restauranter, hvor der blev antruffet 792 medarbejdere. Aktionerne blev gennemført mellem SKAT, politi, fødevaremyndigheder, kommuner og Styrelsen for fastholdelse og rekruttering.

64 af de 219 besøgte restauranter havde ikke orden i regnskabet, og 28 af de 792 antrufne medarbejdere modtog offentlige ydelser som f.eks. dagpenge eller bistandshjælp.”

”Vores landsdækkende aktion viser, at der fortsat er brug for opmærksomhed med branchen,” siger funktionsleder i SKAT, Gitte Kaae-Bjarke.

Formålet med aktionen var bl.a. at afsløre sort arbejde, illegal arbejdskraft, misbrug af offentlige ydelser, og om der er korrekt afregning af skatter og afgifter.

”42 af de antrufne medarbejdere, der blev udspurgt ved aktionen, fortalte, at de havde første arbejdsdag! 62 oplyste, at de var venner eller familie og kun var til stede på restauranter for at hjælpe, og de fik derfor ikke løn. Det kan være en indikation på, at der er tale om sort arbejde,” skriver SKAT, som derfor videresender information om disse personer til deres kommuner.

Som konsekvens af aktionen fik knap en tredjedel af virksomhederne deres skatte- og momsforhold undersøgt nærmere.