Horesta bekymret for dansk turisme

hotel_receptionDanske hoteller betaler næsten det dobbelte i energiafgifter sammenlignet med tyske og svenske hoteller. Det er med til at hæmme væksten i Danmark, siger Horesta.

Danmark taber til sine nabolande i kampen om at tiltrække turister, fremgår det af den rapport, regeringen offentliggjorde i fredags. Konsekvensen er, at Danmark går glip af oplagte globale vækstmuligheder, lyder det fra Horesta i en kommentar.

Konklusionerne i den nye rapport fra Det Nationale Turismeforum og Erhvervs- og Vækstministeriet er, at den danske turismesektor i 2015 havde et rekordår. Men selv om branchen havde en overnatningsvækst på næsten fem procent, kan Danmark ikke følge med det nordeuropæiske konkurrentfelt.

”Det er glædeligt, at det går godt i det danske turisterhverv, men nabolandene er ved at løbe fra os. Det er ikke kun problematisk for de danske turistvirksomheder, men også for det danske samfund. Turismen kan bidrage til at løse mange af de udfordringer, vi står over for. Vi er et af de få erhverv, som kan skabe vækst i både landdistrikter og byer, og samtidig er vi det erhverv, som er mest velegnet til at løfte den store integrationsopgave,” siger Katia K. Østergaard, adm. direktør i Horesta.

Det danske turismeerhverv adskiller sig fra de konkurrerende markeder ved at være pålagt højere skatter og højere afgifter, og det presser priserne i vejret, siger arbejdsgiverforeningen. Et godt eksempel er de danske hotellers energiafgifter. Når et dansk hotel samlet betaler 100 kr. i energiafgift, kan et tysk hotel nøjes med 51 kr. og et svensk hotel med 65 kr., hvilket ifølge Horesta er én af grundene til, at Danmark ikke får en større del i det internationale turismeboom.

”Regeringen har fokus på turismeerhvervets rammebetingelser, men der kan gøres endnu mere for at styrke branchen i konkurrencen med de nordeuropæiske naboer. Lempelse af energiafgifter og fokus på kystturismen er vigtige skridt, men vi skal også tiltrække flere storby- og mødeturister, som er de besøgende, der bruger flest penge, når de er Danmark,” siger Katia K. Østergaard.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.