I HORESTA’s nye medlemsanalyse forudser mange fald i december-omsætningen sammenlignet med 2019. Restaurant-området er mere pessimistisk end overnatningsvirksomhederne.
Stigende udgifter presser virksomheder og private, hvilket betyder, at mange leder efter steder at spare penge, konstaterer HORESTA.
Denne udvikling er en del af forklaring på, at mange af brancheforeningens medlemmer forventer et fald i omsætning i december sammenlignet med 2019, året før coronakrisen.
Det siger Kristian Nørgaard, politisk direktør i HORESTA, på baggrund af nye tal fra en analyse blandt medlemmerne. Medlemsundersøgelsen kommer to dage før HORESTA’s udsolgte årsdag på torsdag i Øksnehallen i København samler over 600 HORESTA-medlemmer.
HORESTA har cirka 2.000 medlemmer blandt hoteller, restauranter og andre aktører i turisme- og oplevelseserhvervet.
Mest pessimisme hos restauranterne
Analysen viser blandt andet, at restaurantvirksomhederne er mere pessimistiske end overnatningsvirksomhederne.
”Det er en tid med mange ubekendte, og udviklingen i økonomien og inflationen har betydet, at mange skal spare, da pengene ikke rækker til det samme som tidligere,” siger Kristian Nørgaard og tilføjer:
”Det har nogle virksomheder i vores erhverv mærket i efteråret. Nu kigger de ind i en december, hvor der også skal være pakker under træet, og det tyder på, at vores medlemmer forudser, at det kan være på bekostning af nogle af deres oplevelser.”
Mindst omsætningstro udenfor København
Den mindste tro på omsætningen i den kommende julemåned er udenfor København. Her forventer 40 procent af overnatningsvirksomhederne et fald, mens 30 procent tror på højere omsætning end i 2019.
Hos restauranterne uden for hovedstaden forventer 61 procent lavere omsætning end i 2019, mens 20 procent tror på højere omsætning.
I København er billedet noget anderledes. Blandt restauranterne forventer 44 procent omsætningsnedgang, mens hvert tredje serveringssted tror, at de kan løfte omsætningen sammenlignet med 2019.
”Det har stor betydning, hvilket koncept man har, og hvilke kundegrupper, man appellerer til. For eksempel er troen på julemånedens omsætning rigtig fin hos hovedstadens hoteller. Det skyldes blandt andet, at både danskere og internationale turister lige nu fylder de københavnske overnatningssteder, og mange af virksomhederne tror på, at det som minimum holder ved året ud,” siger Kristian Nørgaard.
Relaterede artikler:
Ny dansk bookingportal har 10.000 hotelværelser