Hotdogs med til at sælge Danmark som rejseland

Fra pølsevognen serverede australske og danske stjernekokke traditionelle danske hotdogs til nysgerrige australiere. Arrangementet er en del af VisitDenmarks indsats på det australske marked og skete i samarbejde med det danske handelskontor i Australien.
 
Eventen hed ’Taste of Denmark’ og var en happening under den populære festival Melbourne Food & Wine. Danmark var vel repræsenteret ved denne festival med fem kokke; René Redzepi, Claus Henriksen, Rosio Sanchez, Christian Puglisi og Adam Aaman.

 

Pølsevognen stod i fin kontrast til the New Nordic Cuisine-trenden, som er blevet yderst populær på den sydlige halvkugle.

 

”Vi har hentet en ægte dansk 1950’er pølsevogn til Australien, og bruger den henover landet til promovering af Danmark som destination og af danske virksomheder. Den giver masser af medieomtale og tiltrækker nysgerrige forbipasserende,” siger generalkonsul Michael T. Hansen, og tilføjer ”selv 15.000 km down under kan pølsevognen sprede dansk hygge.”

 

Der var lange køer hver dag under festivalen, og da pølsevognen blev bemandet af en kendt australske tv-person, Matt Preston og den danske smørrebrødskonge Adam Aaman, var en ”hotdog with the lot” på alles læber.

 

Australierne vælger i stigende grad Danmark som rejsedestination. Siden Emirates 1. august åbnede sin nye daglige rute mellem Dubai og København, er antallet af passagerer fra Australien til Danmark vokset 30 pct.

 

”Vi tager nu på en salgstur rundt i Australien til udover Melbourne, Sydney, Brisbane og Perth sammen med Emirates, DMC Nordic, Adina Apartment Hotels og Generalkonsulatet. Sammenlignet med VisitDenmarks bearbejdning af andre nye markeder, har Australien et godt kendskab til Danmark blandt andet pga. Kronprinsesse Mary, og det nordiske køkken er noget, der vækker australiernes nysgerrighed,” siger Bente Nørskov, marketing manager for det australske marked i VisitDenmark, og tilføjer:

 

”Som led i indsatsen får Danmark i maj besøg af ti australske turoperatører og agenter, så de kan prøve og se de mange oplevelser, som Danmark som destination har at tilbyde.”

 

”Jeg synes, det er lykkedes rigtig godt at få skabt opmærksomhed omkring Danmark som spændende rejsedestination og få lavet et bedre nutidsbillede af vores dejlige land. Vi er jo meget mere end blot den lille havfrue og Nyhavn. I øjeblikket er Danmark i høj grad associeret med gourmetmad, og den bølge rider vi selvfølgelig med på,” siger Michael T. Hansen, der bl.a. er dansk generalkonsul i delstaten New South Wales, hvor Sydney er største by.

 

’Taste of Denmark’ gennemførtes i samarbejde med VisitDenmark, Wonderful Copenhagen, Emirates og Denmark House (dansk kulturhus i Melbourne), med pølsebrød sponsoreret af det danske surdejsbageri Brasserie Bread og tilbehør af Jensen’s Choice Foods.

Skrevet af redaktionen