Hotelkæde holder ikke sit løfte om prisgaranti

Quality Crown Hotel Hyde Park londonDEBAT: Anders Damm giver ikke meget for Choice Hotels “Best Internet Rate Guarentee.” Her fortæller han om sine problemer med hotelkædens ”garanti,” da der skulle bestilles hotel i London til familien.

Af Anders Damm

”Som forbrugere støder vi dagligt på forjættende garantiordninger, som lover den billigste pris på en given vare. Disse garantier er ikke kun et fænomen inden for detailhandlen, men findes i lige så stor udstrækning inden for rejsebranchen.

Nu tror næppe mange, at forretningernes prisgarantiordninger er lavet som en sikkerhed for forbrugeren. De fleste ved, at det først og fremmest er et marketingværktøj, som skal lede os i den tro, at forretning kun har vores bedste interesse på sinde.

Personligt reagerer jeg sjældent på prisgarantier – både fordi der normalt er tale om marginale besparelser, men ligeledes fordi forretningerne som flest opstiller et bolværk af betingelser, så man nærmest på forhånd opgiver ævred.

Men en gang imellem støder jeg på en prisgarantiordning, som på overfladen virker troværdig og hvor betingelserne umiddelbart ikke kræver en juridisk embedseksamen at gennemskue.

Min familie og jeg har planlagt en tur til London her til efteråret. Vi ledte i den forbindelse efter et centralt beliggende hotel tæt på Oxford Street. Jeg var inde på Choice Hotels hjemmeside og fandt et hotel, som umiddelbart passede til vores behov.

Bestillingen blev foretaget on-line og mens jeg indtastede mit kreditkortnummer, faldt blikket på en bannerreklame, hvor der stod “Best Internet Rate Guarentee”.

Ordningen lovede kort og godt, at fandt man en billigere pris for samme værelse på en konkurrerende hjemmeside, ville Choice matche denne og oven i købet kreditere første overnatning.

Så var det her, at min nysgerrighed blev pirret – og da søndagsgåturen alligevel var skyllet væk, satte jeg mig for at undersøge, om jeg reelt kunne finde samme hotel til en billigere pris.

Det tog ikke mange klik, før jeg på Booking.com fandt London-hotellet udbyde de samme værelser i samme periode, blot £120 billigere.

Tilbage til Choice hotels egen hjemmeside kunne jeg se en række betingelser for at realisere denne “Best Internet Rate Guarentee”.

1) Man skulle have en garanteret booking lavet direkte hos Choice Hotels (tjek)

2) Den konkurrerende pris skulle som minimum være $1,00 billigere, end det man havde opnået hos Choice Hotel (stort tjek)

3) At den konkurrerende pris var offentlig tilgængelig på nettet (tjek-tjek)

Men der var en lille krølle på halen ved punkt 3.

Når man indsendte sin Best Internet Rate Guarentee ansøgning, tillod Choice Hotels sig at bruge op til 72 timer på at behandle og verificere ens sag.

Så jeg skulle sætte min lid til, at der ikke var andre, som følte sig fristet til at booke de ledige værelser hos Booking.com, mens min sag blev behandlet hos Choice. Nu er 72 timer jo nærmest en evighed på internettet, hvor tusindvis af hotelbookinger bliver foretaget hvert eneste minut.

Choice Hotels havde været så venlige at gøre opmærksom på, at “print screen” (eller computer cashed information) ikke var brugbart som dokumentation. Så for at sikre mig bevisførelse, bestilte jeg de selv samme værelser hos Booking.com

Jeg indsendte min ansøgning og gjorde opmærksom på, jeg netop havde bestilt værelserne hos Booking.com for at påvise prisdifferencen – sort på hvidt!

Men det kræver vist ikke en overudviklet fantasi til at forestille sig, hvad Choice Hotels svarede tilbage – NEJ! Værelserne og priserne var ikke tilgængelige on-line – ergo ingen Best Internet Rate Guarentee til mig!

Jeg forsøgte venligt at gøre dem opmærksomme på, at de blot ved at kigge i deres eget reservationssystem nu kunne se to nøjagtige bestillinger i mit navn, men til to forskellige priser. Men lige lidt hjalp det.

Man kan sige med rette, at de har retten på deres side. Der står højt og tydeligt i deres betingelser, at den konkurrerende pris skal være offentligt tilgængelig og at de har op til 72 timer til at verificere dette. Hvis der så er nogle andre, der i mellemtiden har været så frække at booke mine beviser væk, ja, så er det bare ærgerligt, Sonny boy.

Så har Choice Hotels retten på deres side? – teknisk set ja. Har Choice Hotels tænkt sig at honorere intentionen i deres Best Internet Rate Guarentee program – nej! Og hvad kan man så som forbruger gøre ved dette? Ikke specielt meget! Man kan selvfølgelig klage sin nød til instanser som Forbrugerstyrelsen – eller lade offentligheden vide om sine oplevelser.

Nogle ville måske sige, at bare fordi jeg ikke fik min “vilje”, skal man ikke hænge en forretning ud til tørre som en form for hævnakt. Men dette indlæg er hverken skrevet i forbitrelse eller i hævngerrighed.

Jeg har endvidere bedt Choice Hotels koncernchef, Duncan Berry, om hans kommentar på, hvad essensen af deres Best Internet Rate Guarentee er. Men han har ikke ønsket at kommentere – eller rettere sagt, han har ikke taget sig den ulejlighed at svare.

Mit indlæg er både skrevet som en forbrugerinformation og for at sætte fokus på mange (ikke alle) forretningers misbrug af forbrugernes tillid.

Det kan meget vel være, at forretningerne har den juridiske ret på deres side, men de har ikke den moralske. Og det er mere den udbredte mangel på sidstnævnte, der gør, at vi som forbrugere begynder at kigge mere og mere skævt til de forretninger, der skilter med garantiprogrammer, hvilket jo er synd for de, der ønsker at tilbyde en reel service, og ikke mindst ærgerligt for de af os, som er omkostningsbevidste forbrugere”.