HOTELLER: Danske hoteller afleverer hvert år modvilligt flere hundrede mio. kr. til booking-maskiner som Hotels.com, ”men de trækker kunderne ind på et falsk grundlag,” siger kendt hotelejer.
Standby.dk har flere gange skrevet, at hotelportaler som hotels.com vildleder kunder. Nu har DR Nyheder taget fat på problematikken.
DR søgte forleden værelse via hotels.com på Guldsmedens Hotels nye hotel, Babette i København. Men DR fik at vide, at hotellet var fuldt optaget 22. juni. Det passede bare ikke. ”Vi har ledige værelser denne dag,” siger ejer af Guldsmeden Hotels, Sandra Plesner Weinert, til DR.
Hun kritiserer de såkaldte Online Travel Agencies (OTA’er) for at være fulde af løgn og tage hotellerne som gidsler, fordi OTA’erne er blevet så store, at hotellerne ikke har råd til at undvære dem, skriver DR.
”Forbrugerne bliver vildledt og bedraget. Hotellerne tjener ofte mindre pr værelsesudlejning end booking-portalen, og staten går glip af en masse moms og afgifter, fordi selskaberne ofte hører hjemme i skattely,” siger Sandra Plesner Meinert.
OTA’erne er blevet en af de mest brugte måder at bestille hotelværelser på. I 2012 blev over hvert femte hotelværelse i Danmark bestilt på den måde, og tendensen stiger. Ved hver booking betaler danske hoteller gebyr til OTA’en, snart forventes gebyret at runde en halv milliard kr.
Ifølge Sandra Plesner Weinert har Guldsmeden Hotels f.eks. slet ikke samarbejdsaftale med hotels.com Bookingportalen, der melder fuldt booket på Guldsmeden, foreslår i stedet, at booke andre københavnske hoteller.
”Jeg vil kalde det bedrageri. De trækker forbrugeren ind på et falsk grundlag og sender kunden videre til konkurrenterne,” siger hun.
DR tilføjer, at ”snyderiet også kommer til udtryk på andre måder: Da DR Nyheder søger efter værelse på Guldsmeden på Google, får vi på andre bookingportaler tilbudt op til 80 pct. rabat.” ”Men så store rabatter giver hotellet ikke,” fortæller Sandra Plesner Weinert.
Hotellernes brancheorganisation, Horesta, er rystet, selv om man længe har kendt til forholdene: ”Det er vildledende markedsføring, klart ulovligt og hvis ikke hotels.com retter ind, melder vi dem til politiet,” siger direktør i Horesta, Katia K. Østergaard.
Hotels.com takker i mail DR for at gøre opmærksom på sagen – som næppe er særlig overraskende. ”Vi kigger på sagen, men er ikke i stand til at give nogen kommentar,” skriver portalen, ejet af amerikanske Expedia. Det samme er selskabet bag Booking.com, Priceline.
Bookingportalerne har fået konkurrencemyndighederne til at gribe ind i England og Tyskland. Også den danske konkurrencestyrelse har kig på portalerne:
”Det er et problem for konkurrencen, hvis bookingportalerne holder priserne på et kunstigt højt niveau. Så er der ikke fri konkurrence,” siger kontorchef i Konkurrencestyrelsen Martin Nyvang.