Hurtigruten satser på batteridrevne skibe

hurtigrutenHurtigrutens chef, Daniel Skjeldam, siger til Travel Weekly, at det forpligter at være størst i Arktis og – fra næste vinter – størst i Antarktis med henblik på at reducere miljøpåvirkningen.

“Vi vil være forrest i udviklingen af miljøvenlige transportformer. Vores gæster er miljøbevidste, og når vors skibe sejler i områder, hvor klimaændringerne er tydeligst føler vi pligten til at gøre vores bedste”.

“Der vil ikke gå mange år, før Hurtigruten vil sejle på batterier. Alene ved at benytte strøm, når vi ligger i havn, hvilket vi allerede gør, reducerer vi udstødningsgasserne. Alene i Bergen drejer det sig om 1.600 tons kvælstofilte årligt og endnu mere når det handler om CO2”.

Tidsfristen handler om, hvor hurtigt den nye teknologi kan udvikles, men rederiet arbejder allerede med teknikere for at skabe fartøjer, som kan sejle mellem to og fire timer på batterikraft, for derefter at skifte til alge-baseret brændstof, indtil man når næste ladestation.