Hvad betyder et dansk ansigt?

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Et aktuelt spørgsmål i et land, der har fostret navne som Eilif Kroager og Simon Spies, og som nu mister Stig Elling, som det danske ansigt i Star Tour. Man skal ikke undervurdere betydningen, i hvert fald ikke hos de mange ældre kunder. Og kommunikationen er vigtig.

Af Ejvind Olesen

Der er en tendens til, at den danske rejsebranche bliver mere og mere anonym i takt med, at de kendte navne tackler ud eller overgår til andre erhverv. Senest forsvinder nu Stig Elling ud af billedet med udgangen af januar og efterfølges af en for danskere anonym svensk ledelse fra topstyrelsens centrum i Stockholm.

Det er næppe en fordel for salget i Danmark. Tidligere havde rejsearrangøren også Birthe Madsen, som det danske svar på omtalte topledelse. Står og falder salget da med om det er svenskere eller danskere, der tegner firmaet? Nej, selvfølgelig gør det ikke det, men udadtil med kommunikationen betyder det noget.

Pionerer som Krogager og Spies betød alt, da charterbranchen voksede ud af den første barndom og lang tid derefter. Stort set lige så længe de stod i spidsen. Lars Larsen fik ganske vist aldrig rigtigt fat i charterbranchen, men at han kom så langt, som han gjorde, var primært på grund af, at han netop var Lars Larsen.

Jo mere kendte navne, der tegner firmaet, jo mere slutter pressen op, når der kaldes til møder. Og jo mere kommer den pågældende i TV, og jo mere bliver produktet kendt. Spørg bare Stig Elling. Om der så er tale om en nedbrudt skinne på jernbanen mellem Vejle og Jelling, står Stig Elling ofte som den, der først bliver ringet til. For han ved nok noget om emnet!

Jeg husker en dag, da Knud Heinesen, som chef i Spies Rejser, havde valgt at sige farvel til salgsdirektør Mille Norring, og jeg hastede tilbage til bladet i en taxa. Chaufføren sukkede:” Nu er der hverken Simon, Mølleren eller Mille tilbage. Hvem skal vi dog nu rejse med næste gang?” Det var dybt alvorligt ment, og for ham var det et spørgsmål om, hvem han havde tillid til og hvem han syntes han kendte.

Flere troede oven i køber, at Povl Møller Tåsinge, som døde i 1989, mere eller mindre styrede og bestemte i Spies Rejser, når formanden var på en af sine mange rejser ude omkring i verden. Sådan var virkeligheden bestemt ikke, men ”Mølleren” var ham, man kendte fra aviserne og TV, og ham der udtalte sig tidligt og silde om alt i rejsebranchen. Han blev stort set også spurgt om det samme, som Stig senere er blevet spurgt om.

Memory Lane, ja måske. Men tag ikke fejl. Den man giver ansvaret for at kommunikere, kan være helt afgørende for firmaets succes i en branche, der handler om folks rejser og ferier.

God weekend.