Økonomien knirker hos mange danske serveringssteder – navnlig væk fra hovedstaden, viser nye tal fra HORESTA. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Mange danske restauranter frygter konkurs

Ny medlemsanalyse fra HORESTA viser, at især spisesteder uden for København frygter fremtiden. Omvendt er optimismen høj på hotellerne. ”Det viser, hvor skævt krise rammer,” siger cheføkonom.

Nye konkurstal viser, at flere danske virksomheder end normalt må dreje nøglen om. I ny analyse blandt HORESTA’s medlemmer svarer flere, at det også kan blive nødvendigt for dem.

Hvert femte serveringssted uden for København overvejer således at sælge forretningen eller lukke permanent. I København svarer 12 procent af restauranterne det samme, skriver HORESTA’s hjemmeside.

HORESTA har cirka 2.000 medlemmer blandt hoteller, restauranter og andre aktører i turisme- og oplevelseserhvervet.

Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA, siger: ”I en branche som vores med små margener er der altid virksomheder, som vil have problemer med at få økonomi i forretningen. Driften vanskeliggøres yderligere, når udgifterne vokser så eksplosivt og på så kort tid, som vi har overværet den seneste tid.”

Overnatningsvirksomhederne ser mere lyst på fremtiden
”Vi håber, at efterspørgslen forbliver på et højt niveau, og hvis inflationen aftager, vil endnu flere få muligheden for at skabe en drift med overskud,” siger cheføkonomen.

Jonas Kjær siger også, at tallene naturligvis vækker bekymring, ”men vi håber og tror, at branchen kommer til at stå stærkt på den anden side af denne krise.”

Omvendt viser HORESTA’s seneste medlemsanalyse mere opmuntrende tal for overnatningsvirksomhederne, primært hotellerne.

Hotellerne ser mere lyst på fremtiden end restauranterne. Meget få hoteller frygter for fremtiden, viser HORESTAs tal. ”Det viser meget godt, hvor skævt denne krise rammer, og hvor stor en forskel der er på de forskellige dele af branchen,” siger Jonas Kjær og tilføjer:

”Fælles for mange er dog, at de står på bagkant af en omkostningsfuld coronakrise, der har betydet, at deres økonomiske forudsætninger er et helt andet sted end før pandemien.”

HORESTA: Ændret forbrugeradfærd
Forleden meddelte HORESTA også i sin nye medlemsanalyse, at medlemsvirksomhederne oplever mere tilbageholdende forbrugere.

I en kommentar sagde Jeppe Møller-Herskind, kommerciel direktør i HORESTA, at man har ”stor tro på fremtiden,” selvom de første kvartaler af næste år forventes at blive svære.

”Selvfølgelig er det bekymrende, når gæsterne bruger færre penge, men det er ikke sådan, at alarmklokkerne buldrer,” sagde han og fortsatte:

”Tre ud af fire HORESTA-medlemmer tjener penge lige nu. Og når et flertal går med tanker om at rekruttere, så er det jo tydeligt bevis på, at der stadig er dele af branchen, hvor aktiviteten er på et rigtig godt niveau.”

 

Relaterede artikler:

Hoteller har udsigt til ”deprimerende første kvartal”

København får og mister nye hotelprojekter

HORESTA-formand: ”Vi har en kæmpe formue”