Hver fjerde turistkrone kommer fra e-handel

TURISME: En ud af fire kroner, der lander hos det danske turisterhverv, kommer nu fra e-handel, oplyser Dansk Industri og understreger, turisterne søger i stigende grad og bestiller ferie online, så det er afgørende, at erhvervet er online.

Men sammenlignet med europæiske konkurrenter halter danske overnatningssteder efter, understreger Dansk Industri.

For 10 år siden udgav Skallerup Seaside Resort i Vendsyssel 300.000 trykte brochurer. Det tal er nu nede på 10.000. Om få måneder relanceres hjemmesiden, så feriecenteret er bedre rustet til de mange, der i stigende grad besøger hjemmesiden via mobilen.

”Langt over halvdelen af vores webbesøg foregår nu fra mobile enheder,” siger salgs- og marketingchef Mette G. Clausen fra Skallerup Seaside Resort.

Dermed er virksomheden blandt de danske turistattraktioner, der i stigende grad henter omsætning via e-handel. En særkørsel fra Danmarks Statistik viser, at en fjerdedel af erhvervets omsætning nu kommer fra e-handel.  En ud af otte virksomheder henter over halvdelen af deres omsætning fra e-handel.

Alligevel er der grund til at tallene burde være langt bedre, vurderer fagleder for turisme i Dansk Industri, Sune K. Jensen: ”Det er overraskende, at tallene ikke er højere. Hvis man alene ser på overnatningssteder, som der findes sammenlignelige tal for i Eurostat, ligger Danmark i det europæiske midterfelt. Norge, England og Belgien har alle en højere andele når det kommer til, hvor stor en omsætning, der kommer fra e-handel.

Vi ved samtidig, at turisterne i stigende grad søger og bestiller deres ferie online, så det er afgørende, at erhvervet er online, og vi opfordrer derfor også Erhvervsministeriet til at have fokus på digitaliseringen af turisterhvervet i arbejdet med at styrke dansk turisme,” siger Sune K. Jensen.

Ifølge Mette G. Clausen er det afgørende at være med i front digitalt, hvis man vil gøre sig gældende i branchen.

”Vi skal have teknologien, der gør, at vi bliver valgt til. Folk er lynhurtige til at zappe fra det ene til det andet sted, hvis svartiderne er for langsomme eller mulighederne ikke er enkle,” siger hun.