Hvornår er et flyselskab skyldigt?

Sterling_Caravelle_in_BaselSOMMERKLUMME: Det bliver ofte afsløret så længe efter, at de færreste, bortset fra flyselskaber og pårørende, bemærker det. Malaysia Airlines straffes hårdt, men er det retfærdigt? Hvordan slap Sterling Airways ud af ulykker med to års mellemrum i 70`erne. Og hvad med Egypt Air?

Af Ejvind Olesen

Publikums dom efter en flykatastrofe kan være nådesløs, uanset hvem der bærer skylden. Ofte kommer der en vis afmatning og en serie afbestilte flybilletter, men kundernes hukommelse er kort. Og det bliver hverdag igen. Folk holder jo ikke op med at køre bil, selv om der dagligt sker katastrofer på landeveje i ind- og udland.

En forholdsvis kort tid efter 11/9 begyndte flytrafikken igen at være normal. Undtagen sikkerhedskravene i lufthavnene.

Der er foreløbig intet, der tyder på, at Malaysia Airlines selv var skyld i nedskydningen over Ukraine. Flyet holdt sig over den højde, som Eurocontrol havde opgivet som minimum. Og der var ikke fra europæiske myndigheder givet noget advarsel om flyvning og krigsområde, hvis flyet ellers holdt højden.

Alligevel går flyselskabet en hård tid i møde. Primært fordi det var den anden ulykke på fem måneder, hvor begge fly og samtlige passagerer gik tabt. Selve flyselskabet mistede 27 ansatte ved de to katastrofer.

Kineserne har i nogen tid nærmest boykottet selskabet, fordi der ikke er kommet nogen forklaring på det første flys forsvinden på vej til Beijing.

Det er ikke godt for et flyselskab, at man ikke er i stand til at følge sine egne fly. Det kunne Air France heller ikke ved flystyrtet fra Rio til Paris. Det varede næsten halvandet år, inden opklaringen kom.

I langt de fleste tilfælde er det menneskelige fejl, der står bag en ulykke. Det kan være piloter, det kan være personale på landjorden, men det gør ikke den store forskel for kunderne, når afgørelsen kommer meget sent. Og det gør den næste altid, fordi opklaringen tager meget langt tid.

Derfor blev Sterling Airways ikke ramt voldsomt på det skandinaviske marked, selv om flyet havde to katastrofer, en i 1972 og igen en to år efter, og den ene var oplagt pilotfejl.

I 1972 fløj en Caravelle under indflyvning til Dubai direkte ind i et bjerg, og alle 112 om bord omkom. Længe efter fastslog Havarikommissionen, at det var to urutinerede piloter. Et medlem nævnte endda ”at det var som en bil, der kørte direkte ind i Himmelbjerget”.

I 1974 brød landingsstellet på en anden Caravelle fra Sterling sammen, da det taxiede ud af lufthavnen i Teheran. Højre vinge flækkede og varmen antændte brændstoffet. Branden forårsagede, at 43 omkom, og mange andre kom meget forbrændte hjem til København og blev fra Kastrup kørt direkte til hospitalerne.

Måske kunne man have bebrejdet selskabet manglende eftersyn. Men kunderne fløj uforfærdede videre.

Russerne skød i 1983 ved en fejltagelse et fly fra Korean Airlines ned på vej fra Alaska til Tokyo og videre med kurs mod Seoul. Et sovjetiske jagerfly troede fejlagtigt, det var et fly, som var trængt ind i sovjetisk luftrum som en provokation fra USA. 269 blev dræbt.

Kort efter fløj jeg selv med Korean Airlines fra Tokyo til Seoul, og ingen virkede nervøse for fly eller rute.

I oktober ’91 styrtede en Boeing 767 fra Egypt Air kort efter takeoff fra New York med 217 om bord, og alle omkom. Der var mange piloter med efter et kursusophold i USA.

Da flyet havde nået sin marchhøje, sagde en 59 årig kaptajn til kollegaerne; ”Gå I bare op (op 1. klasse), så klarer jeg det alene lidt.” Kort efter styrtede flyet i havet.

Opklaringen tog meget lang tid og mangler vel i dag fortsat en afslutning. De amerikanske myndigheder fastslog, at kaptajnen havde taget sig eget liv og med vilje styrtet flyet. De egyptiske myndigheder, at en teknisk fejl ved flyet var årsagen. Alligevel har Egypt Air senere vokset sig til et stort og stærkt selskab, som i dag også er medlem af Star Alliance.

Var det mon ikke også en menneskelig fejl fra nogle fjolser, som havde fået et våben, de ikke magtede i hånden. Men dog magtede at ramme et fly i 10.000 meter høje. Eller er det sandt, at de ikke anede, hvordan de kunne finde ud af, hvilket fly de sigtede efter? Det kan enhver på landjorden, som er i nærheden af en computer.

Sandt er det dog, at Malaysia Airlines, som nu også bløder som flyselskab, næppe kan bebrejdes noget.