Hyrdebrev fra Danmarks Rejsebureau Forening

2019/08/defaultmain.jpgREJSELIV: Ny kurs op til påske for den snart 75- årige brancheforening, som blandt andet opfordrer til at se, om rejsearrangøren er registreret i Rejsegarantifonden, hvor der også kan købes konkursdækning sammen med flybilletten. Det er næsten gået i stå, og kun 23 flyselskaber er tilmeldt.

Af Ejvind Olesen

Måske er det forløbet med Ving Tours, som kom og forsvandt under mystiske omstændigheder, der har fået Danmarks Rejsebureau Forening til at udsende en pressemeddelelse ”Sådan rejser du trygt på påskeferie”. Måske er det et tiltagende jubilæumshumør med beskyttertrang over for forbrugerne.

I hvert fald får den del af pressen, som vil give gode råd inden ferien, en påskepressemeddelelse. Det vil traditionelt de færreste og i hvert fald ikke om risikodækning af flybilletter mod konkurs. Og heller ikke om pakkerejseloven og Rejsegarantifonden. Sådan noget kan vente til uheldet er sket.

Det er heller ikke helt let. For Konkurrence- og forbrugerstyrelsen overvejer en lovændring, hvor DRF også har sin opfattelse af, hvad det skal ende med.

I hvert fald er loven om garantidækning en underlig sag, forfattet af en eller flere embedsmænd i ministeriet på opfordring af politikere i dyb frustration over følgerne af Sterlings konkurs og avisartikler om ulykkelige passagerer.

Der er vel omkring 60 flyselskaber med rejser ud af danske lufthavne, som efter lovens ide kunne – og burde – være medlem og stille garanti. 23 har gjort det. Et enkelt selskab har vundet ved dansk ret om, at de ikke behøver at tilslutte sig. Nemlig Norwegian, næststørste flyselskab fra Københavns Lufthavn.

De 23 har været uændret tal siden årsskiftet. Det er helt gået i stå. Snart er det nok også i historie. Men det kan, som DRF foreslår, nås at bruge ordningen i påskeferien.

Se mere om, hvad offentligheden mener og hvilke 23 flyselskaber, der fortsat er med, i næste udgave af Stand By, som udkommer efter påske.