I dag lander Air Berlin i Oneworld

Det sidste år har ikke været optimal for Oneworld. Dets største medlem, American Airlines, er i kontrolleret betalingsstandsning. Sidste sommer gik Mexicos næststørste flyselskab, Mexicana, konkurs med en milliardgæld og i januar i år krakkede det statsejede ungarske flyselskab Malev også med kæmpegæld.

Og 10. februar i år aflyste Oneworld med blot en uges varsel optagelsesfesten for indiske Kingfisher Airlines, der er i store økonomiske problemer.

Men noget godt er der også i Oneworld, den passagermæssigt mindste af de tre alliancer. Den får i år to nye medlemmer. I dag lander Air Berlin, Tysklands næststørste flyselskab, senere følger Malaysia Airlines.

De nuværende Oneworld-medlemmer betjente sidste år 850 lufthavne i 150 lande og havde 287 mio. passagerer.

Air Berlin har 162 destinationer i 40 lande og fløj sidste år med over 35,3 mio. passagerer. Men der var nedgang i København – dets eneste destination i Danmark.

Air Berlin har tre ruter fra København, hvor det sidste år var 14. største selskab med 266.000 passagerer – en nedgang på 24.000, eller 8,2 pct. i forhold til 2010.

Også Air Berlin har økonomiske udfordringer – derfor investerede Etihad Airways fra Abu Dhabi for nylig 255 mio. dollars i Air Berlin og overtog 29 pct. af aktierne.
 
Udover Air Berlin består Oneworld af American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, LAN Chile, Malev (konkurs), Mexicana (konkurs), Qantas, Royal Jordanian, S7 Airlines (Rusland)

Skrevet af Henrik Baumgarten