IC4-fejl kan først løses i 2017

IC4_værkstedDet er problemer med sammenkobling, som fortsat belaster de skandaleramte tog. Ifølge en statusrapport, som DSB har lavet til Folketinget, vil problemerne først være løst i 2017, skriver Ingeniøren.

Driftskobling, som det hedder i DSB-sprog, har ellers fra starten været en grundlæggende præmis for, at IC4 kunne afløse IC3, på længere ruter, men i øjeblikket skal et IC4 i garage og gennemføre en ni minutter lang proces, hvis et togsæt skal kobles fra eller til.

Det gør det praktisk umuligt at koble togsæt til og fra hinanden under almindelig drift, hvis man samtidig skal overholde køreplanen. Når problemerne først forventes løst i 2017 skyldes det, at det kræver en lang række ændringer, skriver avisen.dk.

”For det første står det italienske design står i vejen for funktionaliteten. IC4 er født med plader for koblingen, der kan skydes til side – det er den runde snude. Designmæssigt er det smart, men det har aldrig fungeret. Under kørsel bevæger pladerne sig og forstyrrer de sensorer, der bestemmer koblingens placering”, siger direktør i DSB Vedligehold Steen Schougaard Christensen til Ingeniøren.

”Derfor er vi begyndt at afmontere disse plader og sætte en gator (en slags beskyttelsespose, red.) på”.

Et andet problem er koblingernes indmad, som ikke kan kommunikere ordentligt med togets it-system. Derfor skal leverandøren fra uge 32 levere ny indmad til koblingen, som skal få det til at fungere.

DSB håber at være klar med en løsning et år før tidsplanen, der er meddelt Folketinget – altså allerede i 2016.