Igen lang ventetid i lufthavnen

københavns lufthavn ventetid sikkerhedskontrol oktober 2015LUFTHAVNE: Københavns Lufthavn er ikke altid skarp til at få bemandingen i sikkerhedskontrollen til at passe med antal rejsende. I en periode i går måtte rejsende vente op mod et kvarter. Ifølge lufthavnen venter ca. 95 pct. af passagererne under 10 minutter.

Københavns Lufthavn er naturligvis interesseret i, at de rejsende venter mindst muligt ved sikkerhedskontrollen – dels pga. sit image, dels fordi hvert spildt minut med at vente, betyder mindre tid til at købe i transithallens butikker, spisesteder mm. Indtægterne fra dette er en af lufthavnens største – hver afrejsende passager bruger i snit ca. 200 kr., har lufthavnen tidligere oplyst til standby.dk

Men i går, søndag, ved middagstid var den igen gal med lang ventetid; passagererne ventede i lange rækker op mod 15 minutter på at passere sikkerhedskontrollen.

”Mange rejsende kom i dag (søndag, red) lidt før, vi havde regnet med, og derfor måtte nogle vente i op mod 15 minutter. Københavns Lufthavn er generelt meget opmærksomme på ventetider i sikkerhedskontrollen, og arbejder hårdt på at holde dem nede,” sagde Rasmus Winther, fungerende pressechef i Københavns Lufthavn, i går til standby.dk

Tidligere var lufthavnens målsætning, at 85 pct. af passagererne gennem hele døgnet skulle være gennem sikkerhedskontrollen på 15 minutter, men i foråret indgik Københavns Lufthavn ny passageraftale med SAS og Norwegian, der samlet har ca. halvdelen af lufthavnens rejsende. Efter den nye aftale tilstræbes det nu, at 90 pct. af de rejsende i myldretiderne – kl. 5-9 om morgenen og kl. 15-19 om eftermiddagen – inden for femten minutter er igennem sikkerhedskontrollen. Og resten inden for 20 minutter.

Halvdelen af de 30.000 passagerer, der i snit passerer lufthavnens sikkerhedskontrol i døgnet, kommer i de to myldretids-perioder.

Den nye passageraftale betød bl.a. også én fælles sikkerhedskontrol og dermed lukning af sikkerhedskontrollen i Indenrigs, der har ca. fem procent af lufthavnens passagerer. Københavns Lufthavn tilføjede to ekstra spor i Den centrale Sikkerhedskontrol, men lukkede samtidig de tre spor i Indenrigs.

Den centrale sikkerhedskontrol i Københavns Lufthavn passeres årligt af ca. 10 mio. rejsende. Lufthavnens security-afdeling har ca. 1.000 medarbejdere, 75 pct. arbejder i passagerkontrollen.

En række flyselskaber betaler lufthavnen ekstra for at få sine premium-passagerer hurtigere igennem sikkerhedskontrollen via lufthavnens to ”hurtig-spor,” CPH Express. SAS har eget fast track.

Københavns Lufthavn udsender regelmæssigt pressemeddelelser om, hvor man klarer sig med at få passagererne igennem sikkerhedskontrollen. I den seneste stod der bl.a.: ”Der har aldrig været så travlt (i sikkerhedskontrollen, red) i ugen op til efterårsferien, som i år… I uge 41 landende den gennemsnitlige ventetid på 4 min. 40 sek.”

Ifølge Københavns Lufthavn gik 191.469 passagerer gennem sikkerhedskontrollen i løbet af ugen, rekordmange sammenlignet med samme periode de forrige år.

”Af de rekordmange passagerer kom 99,4 pct. frem til sikkerhedskontrollen på under 15 min. Den længste ventetid i uge 41 var 6. oktober kl. 10.30, hvor den var 19 min. og 7 sekunder,” oplyser lufthavnen.

En ny logistisk udfordring for Københavns Lufthavn er kun seks uger væk. Fra 1. december erstatter Emirates nemlig sin nuværende daglige Boeing B777-300ER fra Dubai til København med verdens største passagerfly, Airbus A380.

Mens den version af Boeing B777-300ER, Emirates i dag bruger på København, har plads til 428, får A380-dobbeltdækkeren, der indsættes på København, plads til ca. 50 pct. flere rejsende, i alt 615.

Hvordan det skal gå i check-in, i gaten og i bagageområdet er mange spændt på at se. Mange andre flyselskaber mener, at det kan give noget nær kaos…