Ikke alle følger firmaets rejsepolitik

Arkivfoto fra Egencia.

TURISME: Stort internationalt erhvervsrejsebureau påpeger, hvad der fører erhvervsrejsende på afveje ved hotelbookinger. ’Men det bliver bedre’, siger den danske direktør til standby.dk

”Det er svært at sætte tal på hvor mange danske erhvervsrejsende, der afviger fra deres firmas rejsepolitik om hotelbookinger, men det bliver bedre.”

Det siger adm. direktør for det store danske erhvervsrejsebureau, Egencia, Sys Hansen, til standby.dk. På årsplan booker Egencia omkring 275.000 hotelovernatninger for sine kunder i navnlig London, Paris, New York, Bangkok, Stockholm og Oslo.

Sys Hansen påpeger også at firmarejsebureauer ikke nødvendigvis accepterer ikke-godkendte hotelbookinger.

”Der er mindst to løsninger, enten bliver bookingen afvist, eller også bliver den sendt til en godkender i firmaet,” siger Sys Hansen, der siden 2008 har været direktør for det nuværende Egencia. Det hed før Via Travel.

Generelt går det godt for Egencia, der i årets første syv måneder har set vækst på 30 procent. ”Fordi vi sidste år vandt voldsomt mange kunder sidste år,” siger Sys Hansen, der dog ikke vil oplyse, hvem de nye kunder er.

Egencia har i dag 150 medarbejdere og ser stadig flere kunder booke mere online: ”Men konkurrencen mellem erhvervsrejsebureauerne er bestemt ikke blevet mindre – kunderne forventer stadig mere,” siger Sys Hansen.

Undersøgelse fra Egencia viste, at trods udbredt brug af rejsepolitikker, er ad hoc hotelreservationer (reservationer der ikke er i overensstemmelse med firmaets rejsepolitik) stadig et problem.

Det viser den 4. udgave af Egencias Business Travel and Technology Survey, som ser på, hvad der får erhvervsrejsende til at bestille et hotel, som ikke er i overensstemmelse med firmaets rejsepolitik og hvordan virksomheder kan forhindre denne tendens.

”Vores erfaring siger, at erhvervsrejsende gerne vil have en let oplevelse, når de bestiller hotel. Ved hjælp af intelligente løsninger har vi optimeret hotelsøgningerne, så det ’rigtige’ valg vises i toppen af søgeresultaterne. 75 procent af Egencias rejsende reserverer ét ud af de øverste syv hoteller, og over halvdelen reserverer fra top tre,” siger Sys Hansen og tilføjer: ”I sidste ende fører det også til, at flere overholder rejsepolitikkerne.”